22. juni 2023

Nyt projekt undersøger hvordan nordiske politikere framer fortiden

I efteråret søsætter tt-adjunkt Manuel Menke et nyt forskningsprojekt ”PastForward” om politiske partiers brug af fortiden.

Sammen med kolleger fra Norge, Sverige og Finland skal han analysere, hvordan partier i Norden trækker på historiske begivenheder og kollektive erindringer, når de skal appellere til vælgere på sociale medier og i kampagnemateriale under valg.

"Vi vil undersøge, om partier, der står over for moderne globale kriser, bruger fortiden som en inspiration til at drive samfundet fremad eller som argument for at genoprette eller opretholde privilegier", forklarer Manuel Menke fra Institut for Kommunikation og tilføjer:

Vores udgangspunkt er, at hver vision for fremtiden er et svar på, hvor vi kommer fra, og hvordan vi er nået til, hvor vi er i dag. Men fortiden kan også bruges til skabe en følelse af berettigelse om, hvad der angiveligt tilhører visse grupper i samfundet. Det kan føre til polarisering og konflikt og have negative konsekvenser for den sociale sammenhængskraft. I projektet vil vi undersøge, hvordan tendensen ser ud i Norden, og hvordan vælgerne reagerer på politikernes fortællinger.

Manuel Menke, Institut for Kommunikation

Interessen for politisk brug af fortiden har været et tema gennem Manuel Menkes forskning:

I min ph.d.-afhandling undersøgte jeg, hvordan borgere i det tidligere DDR søger efter deres fortid og identitet gennem Facebook-grupper for ”Ostalgie” - en nostalgisk strømning i det tidligere Østtyskland. Siden har jeg fulgt politikere som Donald Trump og bevægelser som Brexit fremme populistiske fortællinger baseret på romantiserede fortider og løfter om herlige fremtider. Det har ført mig til spørgsmålet: Hvilken rolle spiller fortiden i nordisk politik i dag?

Manuel Menke, Institut for Kommunikation

Projektet er støttet af NordForsk med en bevilling på 5 millioner kroner, og Manuel Menke skal som PI samarbejde med kolleger fra Umeå Universitet, OsloMet University (Norge) og University of Helsinki (Finland).

Læs mere om projektet.