25. februar 2013

Historien om en bebudet Folkeskolereform

Trine Øland har sammen med Søren Langager (DPU) m.fl. redigeret et tema om historien om den længe ventede Folkeskolereform i Dansk pædagogisk Tidsskrift nr. 1, februar 2013, pp. 2-38. Politiske planer om en reform af folkeskolen har længe været på dagsordenen. Sorømødet i august 2012 resulterede i et manifest for Ny Nordisk Skole. Manifestet opfordrede til partnerskaber mellem en lang række interessenter. Det blev i december udmøntet i et udkast til en reform for folkeskolen, Gør en god skole bedre, hvor heltidsundervisning skal give plads både til opprioritering af fagene matematik, dansk og engelsk og til aktivitetstimer med leg, bevægelse, praktisk-musiske aktiviteter og lektiehjælp.

00’ernes nyliberale fag-faglige skolevisioner er fastholdt, ligesom den økonomiske politik omkring øget inklusionsprocent er det. Spørgsmålet er hvilken betydning det får, at der tilsyneladende er tilføjet ”nye visioner” der kredser om ”nordisk”, ”dannelse”, ”fællesskab” og ”det sociale”. Temaet giver gennem tre artikler samt en kommentar forskellige bud på det. Se mere på www.dpt.dk