13. september 2012

Ny bog "Interkulturel didaktik. Introduktion til teorier og tilgange"

Mette Buchardt har sammen med Liv Fabrin udgivet bogen "Interkulturel didaktik. Introduktion til teorier og tilgange", Gyldendal 2012. 

Interkulturel didaktik handler om at organisere undervisning for alle skolens elever – om at integrere en interkulturel dimension i den almindelige pædagogiske tænkning. Bogen introducerer til traditioner for interkulturel didaktik og leverer inspiration til at reflektere over og skabe ny handling i forhold til pædagogiske udfordringer som:

    Hvordan kan forskelle i skolen forstås og håndteres?

    Hvordan kan alle elever inkluderes i undervisningen?

    Kan forskelle gøres frugtbare?

    Hvordan kan ulighed bekæmpes? 

Bogens første del gennemgår, hvordan traditioner for interkulturel undervisning har udviklet sig i den anglosaksiske verden. På denne baggrund inviteres læseren med ud i didaktiske refleksioner over, hvordan undervisning kan forandres i interkulturel retning.   Bogens anden del bringer en række analyser af eksempler på interkulturel undervisning i praksis. Fokus er det didaktiske arbejde med indholdet, eleverne og arbejdsformerne, og med dette afsæt peger forfatterne på både udfordringer og muligheder for at interkulturalisere undervisningen.