31. august 2017

Første praktiske bog om oplæsning netop udgivet: Fra øje til øre

Oplæsning er en svær disciplin, som mange journalister, nyhedsoplæsere og speakere mangler indsigt i. Det mener de to retorikere Hanne Smith Pedersen og Louise Fischer-Nielsen, der er aktuelle med bogen Fra øje til øre, som er den første praktiske bog om oplæsning på dansk.

Danskerne lytter som aldrig før. Til radioen i bilen på vej til arbejde. Til lydbogen, mens gryderne simrer. Til podcasten på motionscyklen.

Alligevel er oplæsning en underprioriteret disciplin, som både journalister, speakere og forfattere går utrænede til. Og det er synd. For når oplæsningen er dårlig, mister den sit formål: At fastholde, oplyse, røre og engagere lytteren.

I Fra øje til øre sættes den gode oplæsning på dagsordenen. Bogen introducerer, hvordan man kan gå til det konkrete arbejde med oplæsning i både tv og radio, podcasts, skoler, kirken mv.

Den mundtlige mikserpult og professionelles erfaringer
Bogen indeholder både analytiske redskaber og øvelser til arbejdet med ’den mundtlige mikserpult’ samt praktiske erfaringer fra en bred skare af professionelle i branchen, fx skuespiller Dan Schlosser, speaktræner Lene Kleinschmidt, forfatter Anne-Sophie Lunding-Sørensen.

Fra øje til øre
 er henvendt alle, der beskæftiger sig praktisk med oplæsning, herunder studerende og professionelle inden for journalistik, speak, teologi, talepædagogik mv.

Om forfatterne

Bogen er skrevet af Louise Fischer-Nielsen og Hanne Smith Pedersen, der begge er cand.mag. i retorik og undervisere i oplæsning, Louise som konsulent i virksomheden Taleværkstedet; Hanne på retorikstudiet ved Københavns Universitet.

Tag et kig på bogen her.