23. januar 2017

Nils Holtug udtaler sig kritisk om regeringens flygtningepolitik

Nils Holtug, der er professor i politisk filosofi, på Københavns Universitets Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, udtaler sig kritisk om regeringens flygtningepolitik til videnskab.dk. Han mener ikke, at flygtningepolitikken lever op til regeringens ambitioner om at hjælpe bedst muligt og forebygge flygtningestrømme, når de siger, at de vil hjælpe syriske flygtninge i nærområderne i stedet for i Danmark.

Ifølge Nils Holtug er nærområderne ved at bukke under for det massive flygtningepres, og han frygter, at der er risiko for, at instabiliteten i nærområderne vil føre til sammenbrud, nye krige og dermed nye flygtningestrømme.

Nils Holtug har i artiklen, 'A fair distribution of refugees in the European Union', givet sit bud på en retfærdig global håndtering af flygtninge, hvor han nævner at verdenssamfundet bør fordele flygtningene frem for at skubbe ansvaret over på de belastede nærområder.

Læs den fulde artikel på videnskab.dk her.