5. marts 2019

Ny bog skal lære elever at like og dele med omtanke

Undervisning

LIKE hedder en ny gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder gymnasie- og folkeskoleelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber. Bogen giver eleverne det teoretiske fundament til at forstå de mekanismer, der skaber grobund for fx ulovlig billeddeling, shitstorme og fake news – og mulighed for at arbejde med emnerne i praksis.

Illustration: Mia Mottelsen/Information
Illustration af Mie Mottelsen.

Ulovlig billeddeling, shitstorme og fake news er blot nogle af de dårligdomme, som de digitale medier får skyld for at sprede i samfundet. Men ifølge redaktørerne af den nye undervisningsbog LIKE, didaktisk leder af projektet Digital (Ud)Dannelse Camilla Mehlsen samt professor Vincent F. Hendricks, overser vi en væsentlig del af problemet, hvis vi kun fokuserer på medierne og teknologien bag:

- Hvis eleverne for alvor skal forstå, hvordan fake news kan blive delt og liket med lynets hast på de digitale platforme, skal de også være fortrolige med socialpsykologiske fænomener som fx lemmingeeffekter, flertalsmisforståelser og polarisering. De fænomener har eksisteret lige så længe, som vi mennesker har levet sammen i grupper, men det nye er, at moderne kommunikationsteknologier kan forstærke effekten af dem og sprede dem til utrolig mange mennesker på meget kort tid, forklarer Vincent F. Hendricks.

Camilla Mehlsen fortsætter:

- Bogen kombinerer således teoretiske afsnit om både de tekniske aspekter af de digitale medier, fx bots, der kan sprede fake news på Twitter og Facebook, med den gruppetænkning, som får os til at like og dele den slags nyheder, fordi vi tror, at alle de andre også tror på dem. Og LIKE tager udgangspunkt i konkrete og aktuelle eksempler, som de unge møder i deres hverdag på de digitale medier.

Bogen består af 5 dele med i alt 12 kapitler, der kommer rundt om emner som normer, gruppeadfærd, opmærksomhedsøkonomi, fake news, shitstorme, ansigtsløs kommunikation, polarisering og kollektiv klogskab med meget mere.

Gennemprøvet og gratis undervisningsmateriale

LIKE-undervisningsmaterialet er udviklet og afprøvet af didaktisk leder af projektet Digital (Ud)Dannelse Camilla Mehlsen i samarbejde med forskere fra Center for Information og Boblestudier ved Københavns Universitet og grundskoler og gymnasier i Roskilde Kommune. Bogen samt tilhørende lærervejledninger, undervisningsforløb og videoer kan downloades gratis fra hjemmesiden www.digitaluddannelse.org fra 7/3 2019.

Undervisningsmaterialet LIKE er en del af det forskningsbaserede projekt D.U.D.E (Digital (Ud)Dannelse), der skal styrke den digitale dannelse og uddannelse i grundskolens udskoling og de gymnasiale uddannelser. Ud over LIKE består D.U.D.E af et ambassadørkorps, en online-platform samt en forældreinvolveringspakke, som alle sammen vil blive rullet ud i løbet af 2019-20.

D.U.D.E er finansieret af TrygFonden og forankret ved Center for Information og Boblestudier på Københavns Universitet.

Professor Vincent F. Hendricks
Center for Information og Boblestudier
Mail: vincent@hum.ku.dk

Medie- og uddannelsesrådgiver Camilla Mehlsen