24. september 2014

Videnskabsteori: Det første årti

DUT indkalder hermed bidrag til et temanummer med titlen ”Fagenes Videnskabsteori: I går, i dag og i morgen”, som indeholder artikler der anlægger følgende vinkler på Fagets videnskabsteori:

• Præsentation, analyse og evaluering af afholdte FVT‐kurser
  • Sammenligninger af forskellige tilgange til FVT
  • Analyser af barrierer og muligheder for implementering af FVT‐kurser
  • Diskussion af FVTs indhold og form sat i relation til de oprindelige intentioner
  • Forslag til nye og innovative FVT‐undervisningstiltag
  • Refleksioner over FVTs betydning og fremtid.
  • Anmeldelser af lærebogsmateriale. Bidrag der sammenligner flere lærebøger vil blive foretrukket.

Det er 10 år siden at de første Fagets Videnskabsteori (FVT)‐kurser blev afholdt på danske universiteter. Baggrunden var en aftale mellem Rektorkollegiet (nu Danske Universiteter) og daværende undervisningsminister Margrethe Vestager om at alle studieordninger for bacheloruddannelse i Danmark seneste i 2004 skulle indeholde et 7.5 ECTS undervisningsmodul, der satte faget i et større alment perspektiv. Aftalen gav anledning til en række tværfaglige didaktiske udviklingsarbejder på alle landets universiteter samt udgivelse af flere lærebøger. DUT vil i anledning af 10‐året for afholdelsen af de første FVT‐kurser følge op på dette.

Som optakt til temanummeret afholder Dansk Netværk for Videnskabsteori d. 27. november et forskningsseminar arrangeret af David Budtz Pedersen, Hanne Andersen og Tom Børsen, hvor bidragsydere kan præsentere og diskutere artikelideer til temanummeret.

Tilmelding til seminaret med præsentation: Send titel og abstract til Caroline Cæcilie Bondgaard (carolinecbondgaard@gmail.com) senest 12. november 2014. Tilmelding til seminaret uden præsentation til Caroline Cæcilie Bondgaard (carolinecbondgaard@gmail.com) senest mandag d. 24. november 2014.

Deadline for indsendelse af artikler til temanummeret om Fagenes Videnskabsteori, som redigeres af Tom Børsen, er 15. januar 2015. Flere oplysninger om forskningsseminaret kan fås ved henvendelse til Hanne Andersen (hanne.andersen@css.au.dk) eller David Budtz Petersen (davidp@hum.ku.dk). Flere oplysninger om DUT kan fås ved henvendelse til Tom Børsen(tom@learning.aau.dk).