30. juni 2015

Bar' Koldskål

INTERVIEW

Det er muligvis bare koldskål, men Rasmus Brandt fra 4. semester har læst entreprenørskab og partnerskab, og det kickstartede et projekt, hvor den hyggelige danske koldskål kom ud i den friske luft for at blive solgt på markeder og festivaler.

En skål med hygge

"Tillykke med jeres premiere. I er for seje, og så smager det mega godt😋" Sætningen stammer fra Facebook og er en kommentar til et event på Kødbyens Mad og Marked, hvor Rasmus sammen med et par af sine venner sælger små portionsanrettede koldskåle med kammerjunkere. Idéen kom frem i forbindelse med en brainstorm på undervisningen i entreprenørskab og partnerskab, og da Rasmus hørte ordet "koldskål", vidste han straks, at den idé matte han bare køre videre med.

"Jeg har nok altid haft en ide om, at jeg ville starte noget selv, helt fra bunden. Idéen var at lave mobilkoldskål, så koldskålen kom væk fra haveborde og spiseborde og ud i bybilledet." Rasmus Brandt var heldig, for blandt sine venner var der en programmør, en grafisk designer, en der læste HA, og en der læste marketing. Men hvad er han så selv god til?

"I min mail-signatur hedder det drift og ledelse. Man kan vel sige, at jeg både får det hele til at køre rundt og skaffer de store aftaler. Der skal være en tovholder, der får det hele til at gå op i en højere enhed." Og det er lykkedes. Bar' Koldskål skal blandt andet til Musik i Lejet, Distortion, sommermarkeder og Dignity Day i Kongens Have. Koldskål er dansk, hyggeligt og hjemligt. Alle ved, hvordan det smager, og hvordan man bedst kan lide det.

"Det hele er jo lige startet, og de aftaler, vi har fået i hus, er helt utrolige i forhold til, at vi er en nyopstartet virksomhed. Der har også været mange små svære ting, som for eksempel at få en fødevarebevilling, som vi jo skulle lære hen ad vejen."

Hvad har det egentlig med undervisningen på IVA at gøre?

Lige nu sidder jeg og skriver opgave om projektet, og retrospektivt kan jeg se, at jeg har brugt meget af teorien og taget en hel masse viden med mig i koldskålprojektet. Der er rigtig mange af de processer, vi har været igennem, der nærmest er én til én med det, der står i de forskellige bøger.

I undervisningen har vi arbejdet en del med 'effectuation', hvor man tager udgangspunkt i, hvad man selv kan, og hvordan man bruger sit netværk. Den teori er rigtig god i en opstart. Men når du har en virksomhed og et produkt, der skal kommercialiseres, så bliver du nødt til at have konkrete tal på bordet. Du skal have færdige planer for at kunne indgå samarbejdsaftaler, så her brugte vi det begreb, der hedder 'causation', hvor man arbejder med et konkret fokus og med, hvad vi gerne vil ende ud med.

Min opgave går ud på at diskutere, hvordan vi får vores produkt internaliseret i Danmark og i København og får det associeret med koldskål i al almindelighed. Vi arbejder socialkonstruktivistisk med, hvordan du kan skabe holdninger, meninger og traditioner. Vi vil gerne derhen, hvor folk tænker, at første gang, de skal have koldskål i København, så skal det være hos os, lige som med Paradis Is. Vores udgangspunkt er det kulturelle og det hyggelige, men vi vil gerne tage koldskål et nyt sted hen – og det er jo kulturformidling. At få noget der er så fasttømret og associeret til familien ud i det offentlige rum på en helt ny måde, hvor vi blandt andet også spiller musik. Vi er unge og iværksættere, og vi vil gerne lave en tradition.

Man kan også sige, at hver gang vi har lavet noget på Bar' Koldskål projektet, så har det været empiri til opgaven, og jeg ville ikke have fundet på det, hvis jeg ikke var gået til undervisningen. Jeg har altid gerne villet skabe et eller andet, og i undervisningen blev der lagt vægt på, at så svært er det faktisk helle ikke, og vores undervisere har været super gode sparringspartnere. Vi har også trukket på megen viden fra faget Vidensmedier og IAS, især i forhold til Facebook, hvor vi arbejder lige ind i algoritmen, så vi rammer den lige i nerven. Vi har både lært meget grundlæggende og det mere nørdede med kanaler og netværk, hvordan vi rammer dem, og hvordan de formerer sig. Der har overhovedet ikke været noget betalt marketing ind over vores projekt.

Det er så kanon sjovt selv at lave noget. Men det er ikke blevet min identitet. Jeg er først og fremmest studerende.