1. juli 2014

IVA studerende bygger bibliotek på Roskilde Festival

Reportage

På årets Roskilde Festival kan man, grundet nogle energiske IVA-studerende, gå på biblioteket og her endda booke sin helt egen lejr-oplæser. Biblioteket bliver bygget op som en del af campingpladsbyen Dream City.

Dream City er i fuld gang med at blive gjort klar til festivalen, der starter 29. juni. Under den bagende sol denne søndag i juni bliver der hamret, savet, malet, bygget og planlagt overalt. Her er en dome uden tag, en lilla kirke, en radiostation og på skråningen ligger også Camp-IVA og deres kommende bibliotek, blot benævnt ”Biblioteket”. Skelettet af det store telt står klar og bogreolen er kommet op og bugner med sjove titler som fx “Lugtegrisen”. Her står også en informationskranke, og noget der ligner en læsebænk – i lilla selvfølgelig. Konceptet bliver, at man kan booke en oplæser til sin Roskilde-lejr, hvis man er for doven til selv at læse op, eller tage et udlån i det old school bibliotek eller spørge i skranken – den betegnes af arrangørerne som ”Google med bryster” med speciale i ræve og Dan Turèll. Så kan man vist ikke forlange mere. De vil også gerne have et klassifikationssystem op at køre. "I hvert fald vil der være nogle skilte, som ”God til tømmermænd”. Der i blandt "Børges bryster"" – siger de og griner – “ja, og ”Taleorganet”. Det er noget med tissemænd der snakker!”.

På besøg i byggerodet

Insight IVA får den gode rundvisning og hilser på dagens hold af IVA-studerende, som er med til at bygge Camp-IVA op i ugerne inden festivalen – Christian, Mads, Marie, Astrid, Jonas, Kasper, Lea, Maria og Stephanie. Der er flere med i projektet, men ikke alle er til stede denne dag. De laver ikke kun bibliotek, men søger også for at få deres hyggelige teltlejr på plads, som ligger i forlængelse af biblioteket. Det bliver tydeligvis et godt IVA-Roskilde-lejr-hjem, og Kasper og Astrid har lige fået gravet en køleboks ned i midten, så der altid kan være kolde drikkevarer klar.

Men hvorfor tage på IVA-camp?

”Vi er nogle som er nye på Roskilde, og det her er en rar måde at gøre det, så man har en indgang til Roskilde-universet, et projekt og får også lige lov til at ”flashe” ens faglighed en smule.” – svarer Kasper fra sin afslappede plads i campingstolen. Christian fortsætter – ”Roskilde skal man være på! Jeg kan lide at være med, og omkring mig sidder nogen af de mennesker jeg bruger allermest tid sammen med. Jeg synes, det er fedt at give noget til festivalen, ved at vi laver det her bibliotek”. Christian er Roskilde-veteran og kan slet ikke huske, hvor mange gange han har været med til denne store musikfest. Han er også en af de mere aktive på holdet og blev sammen med Mads interviewet af KUs magasin, Humanist, for nylig om ”IVA-Camp”.

Hvem er med?

De studerende der sidder i lejren kender hinanden ret godt. De er fra årgangene 2009 til 2012, og en enkelt eller to førsteårsstuderende har sneget sig med, årgang 2013. IVA Aalborg blev naturligvis også inviteret med til denne sociale begivenhed, som kan gå hen og blive en tradition. Det blev ikke lige til nogen IVA aalborgensere i denne omgang, men hvis man som IVA studerende deltager i Roskilde Festivalen i år, kan man jo altid dukke op og nyde godt af bibliotekets bekvemmeligheder og hilse på “Bibliotekets” søde betjening – IVAs finest!

Danmarks Biblioteksskole er blevet kult

”Idéen med at lave et klassisk bibliotek på Roskilde Festivalen opstod sidste år i en kæmpe brandert. Vi hed jo ”Danmarks Biblioteksskole” engang, og dengang var det hårdnakket bibliotekar-style. Nu kan vi uddanne os til rigtig mange ting. Så det kunne være sjovt at bruge biblioteket og pege tilbage på vores historie og ophav. Biblioteksskolen er blevet kult nu. Det er lidt sejt.” – forklarer Christian om baggrunden for deres bibliotek. Mads fortsætter med at beskrive deres kulturelle engagement – “Roskilde Festival i sig selv er jo et kulturfænomen, så det er rart at få lov til at tilføje noget til den kultur ved at bidrage med noget, som den ikke plejer at se.” ”Når teltdugen kommer på senere i dag, kan du se den er spækket med lækre citater fra poesi og bøger. Det bliver skide flot!” – siger Marie smilende.

Hvad skal de studerende høre på Roskilde Festival 2014?

Marie skal høre The Minds of 99 og Spids Nøgenhat Christian skal høre Outkast og Rolling Stones Jonas skal høre Rolling Stones og Spids Nøgenhat
Astrid skal høre Rolling Stones og MØ Stephanie skal høre Rolling Stones og Stevie Wonder Mads skal høre Manu Chau og ligeså meget international stammemusik, han overhovedet kan komme til. Masser af bongotrommer! Lea skal opleve Stevie Wonder og Rolling Stones Kasper skal høre Skambankt og Darkside.

Er du på Roskilde Festival kan du besøge Biblioteket og IVA-Camp i campingpladsområde H, som rummer hele Dream City. God fornøjelse!

Se hele fotoserien på Facebook.