24. marts 2015

Fablab kommer til IVA

INNOVATION

På nogle af landets folkebiblioteker kan man støde ind i et såkaldt Fablab, som er skabt efter MITs forbillede. Nu går IVA efter at oprette et Fablab til de studerende.

Innovation på IVA

Formålet med at lave et Fablab på IVA er at forberede de studerende til, når de selv kommer ud og skal arbejde med værktøjerne på folkebibliotekerne.

Det er IT-strategisk udvalg på IVA, der har besluttet at bevilge penge til projektet. Haakon Lund og Stavris Solo står for at få oprettet Fablab på IVA i både Aalborg og København. De har indtil videre fået anskaffet en 3D-printer og en 3D-skanner, som man sætter på en stor iPad. På sigt vil der komme flere værktøjer, som fx en lasercutter, og de to Fablabs vil få egne rum i Aalborg og København, så de studerende kan komme i sving med produktion, leg og eksperiment.

Copenhagen Fablab

Et af de mest succesrige Fablabs i Danmark ligger i Valby og hedder Copenhagen Fablab. På Københavns Kommunes hjemmeside kan man læse om baggrunden for Fablab, der har rødder i et af de bedste tekniske universiteter i USA - MIT.

"Copenhagen Fablab er en del af det globale fablab-netværk, der udspringer fra MIT (Massachusetts Institute of Technology, Boston, USA), og er i dag udbredt til over 40 lande. Copenhagen Fablab anerkender det globale fablab-charter, der stiller krav om offentlig adgang, udbredelse af fablab-chartet, fælles standarder mellem fablabs for hvilke maskiner der stilles til rådighed, og endelig krav om deling af fablab-produkter i fablab-netværket."

Det er lidt krævende at starte et nyt Fablab. Man skal have adskillige dyre værktøjer men kan få vejledning fra MIT.

MIT har en fin hjemmeside om deres Fablab projekt med links.

Her er Facebook-gruppen for Copenhagen Fablab.

3D - skan og print

Haakon illustrerer den seje 3D-skanner, som de har investeret i. Den hedder iSense 3D og sidder på en iPad. Billederne kan ses nedenfor. iSense 3Ds teknologi minder om det, der sidder i en Kinect til Xbox One.

Vi printer ikke noget denne dag, for det kan let tage mange timer at få skabt et 3D-produkt. 3D-printeren skal varme materiale op, som den bliver fodret med fra ruller med op til 400 meter på. Lige nu er printeren ladet med rød og sort, hvilket også er tydeligt på billederne.

Her er et kerneprodukt til IVAs Fablab - en 'da Vinci 2.0 Duo' 3D-printer. Det røde og sorte produkt i midten er et print-resultat, som maskinen har skabt.

Haakon Lund viser en iSense 3D Scanner frem, som er sat på iPad Air. Den koster ca. 2.500 kr., og så har man et fint skanningsværktøj, der kan levere digitale tegninger til 3D-printerens produktion.

Med skanneren i hånden kan alt skannes. På billedet lader Haakon Lund sin kollega Stavris Solo blive fanget af skanningskameraet og dets lasere.

iPaden viser en augmented reality, hvor der både er virkelighed og et digitalt filter til stede.

Her ses en kaffekop blive 3D-skannet. Den bliver lidt interimistisk roteret på en stol for at få den skannet fra alle vinkler.

Når produktet er skannet ind på iPaden kan man sende tegningen til sin computer, og derfra overføre den til 3D-printeren, som er forbundet med kabel.

Det er let at inspicere sit produkt på iPaden.

Der er pt. kun rød og sort produktionsmateriale i 3D-printeren. Her ses et eksempel på et rødt produkt, hvor tegningen blev downloadet fra internettet. Der ligger masser af grundtegninger til 3D-print på internettet.

Her skannes Stavris hånd, og man kan se iPad-applikationen indramme hånden på skærmen.