27. juni 2017

IVA-studerende i dialog med virksomheder

PRAKTISK UNDERVISNING

Virksomhedsbesøg og løsning af konkrete cases som del af undervisningen. Studerende på IVA opøver kompetencer som konsulenter med afsæt i virkeligheden.

På 4. semester gjorde Nanna Kann-Rasmussen og Camilla Moring faget praksisfelter til et konkret arrangement, da Dong Energy, Novo Nordisk, Det Samfundsfaglige Fakultetsbibliotek og Malmö Högskola fik de studerendes bud på, hvordan de løser konkrete udfordringer, som de i øjeblikket står overfor. Insight IVA var med, da de studerende pitchede deres ideer og gik i dialog med virksomhederne.

Tidligere i semestret havde de studerende besøgt de fire virksomheder og derefter formuleret deres egne projekter på baggrund af de problemstillinger, som virksomhederne havde præsenteret dem for. Pitch-arrangementet var således et led i den dialog, de studerende allerede havde etableret med virksomhederne.

Et nyt dokumenthåndteringssystem

Dong Energy Windpower står overfor at skulle indføre et nyt dokumenthåndteringssystem på tværs af forretningsområder. Records Manager Matthias Eiriksson fra Dong Energy Windpower havde bedt de studerende om at komme med deres bud på, hvordan systemet kommunikeres ud til alle, hvordan man underviser medarbejderne i det og i det hele taget udvikler en ny dokumentkultur.

Find de karismatiske ledere og lad dem være ambassadører for systemet, var et forslag. Men hvordan finder vi dem? Selv om det gamle dokumenthåndteringssystem er meget upopulært, så vil vi komme i stormvejr, og medarbejderne vil helt sikkert elske det, så snart det bliver skiftet ud, mente Matthias. Der er også fordele ved, at det nye system bliver kritiseret. Det svarer til, at det bliver kigget ekstra godt efter i sømmene og dermed evalueret, inden det for alvor bliver taget i brug. Måske har dem, der sidder nede i hjørnet og er sure, faktisk en pointe.

En anden gruppe studerende havde givet Dong Energys værdier et serviceeftersyn og var kommet frem til, at der var en uoverensstemmelse mellem på den ene side at signalere tillid til medarbejderne og på den anden side at ønske opsyn med processerne. Men det er vi nødt til, argumenterede Matthias, for dokumentation er forretningskritisk.

Andre havde set på kulturperspektiver, hvor de definerede kultur som de funktioner, der varetages. Det blev understreget, hvor vigtig kommunikation er i forhold til forventningsafstemning. Vi er begyndt at møde forandringsangsten, fortalte Matthias, og vi forsøger at være meget transparente i forhold til, hvad det nye system kan – og hvad det ikke kan.

Hvad er kvalitet?

Novo Nordisk havde flere forskellige spørgsmål i deres case til de studerende. Hvad forstår vi ved kvalitet? Hvordan synliggør vi vores bidrag til forretningen? Og hvordan præsenterer vi vores informationsanalyser bedre?

En gruppe studerende havde en række konkrete bud på, hvordan man kan tænke i den værdiskabelse, som eksempelvis Novo Nordisks daglige medieovervågning bidrager med. Forslaget gik ud på at arbejde med følgende 'udsagn' som mulige bud på den værdi, som nyhedsbrevet Novo Nordisk Daily Media Monitoring (Memo) skaber for organisationen:

• Overblik
  • Fælles Novo-ånd
  • Samling på en global virksomhed
  • Holder stjernerne oppe
  • Kompetenceudvikling

De studerende havde arbejdet med en metode, som hedder 'cultural probes'. I casen eksperimenterede de med forskellige fysiske udtryk – for eksempel en lille flaske med juice med ordlyden "Har du bare lavet MEMO i dag". Det at producere denne form for gave var et konkret metodisk greb, de studerende udførte med henblik på at få afdelingens medarbejdere til at give respons på, hvorledes de ser, at MEMO skaber værdi for virksomheden.

Studerende som samarbejdspartnere

Studerende Marie Møller understregede i sin evaluering, at fagets forløb var en stor oplevelse i forhold til at få lov til for første gang at bruge sin faglighed i praksis – og samtidig indtage rollen som konsulent på et niveau, hvor virksomheden ikke kun ser dig som en studerende, men også som en samarbejdspartner:

"Det har givet en blod på tanden til at blive færdiguddannet, og selvsikkerhed i forhold til at det, man lærer, faktisk kan bruges til noget."

Studerende Oskar Marthedal lagde ligeledes vægt på problemløsning som motiverende faktor:

"Fagets udgangspunkt i praksis har været vildt spændende. Det har været fedt at bruge viden fra undervisningslokalet til problemløsning i den virkelige verden, hvilket helt sikkert er en erfaring, jeg vil tage med mig og bruge fremadrettet."

Ingen tvivl om, at de deltagende virksomheder var interesserede i både de studerendes input, faglighed og kompetencer. Teamleder for Business Research and Information Management Karen Gleerup fra Novo Nordisk udtrykte det på denne måde: "Jeg vil gå hjem og præsentere det for mit team og diskutere det med dem."

Matthias Eiriksson fra Dong Energy roste de studerende for deres gode refleksioner: "Måske vidste vi godt noget af det, men det var rart at få det smidt i hovedet igen. Også fordi man nemt kan komme til at glemme, hvordan resten af virksomheden tænker." Og Director Rikke Andreasen fra Novo Nordisk var begejstret for de studerendes pitches: "Jeg er rigtig glad på fagets vegne og glæder mig til at se jer ude på arbejdsmarkedet, når I engang er færdige."

De studerende kom om bag facaderne i store virksomheder, og virksomhedsrepræsentanterne fik konkrete input og et indblik i de studerendes kompetencer. For studerende Maria Sofie Jensen gav det virkelig god mening:

"Det var ret sejt at få lov at komme med ind bag facaderne i så store virksomheder og få prøvet noget af den viden, man har samlet gennem semestrene, af i praksis. Det giver følelsen af, at vi er rustet med mere end ren akademisk viden og faktisk også har fået nogle praktiske værktøjer med os fra IVA. Og så er det da også et boost, at de overhovedet er interesseret i vores input!"