Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer. / Øland, Trine.

Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv. red. / Gerd Christensen; Eva Bertelsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2011. s. 189-225.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Øland, T 2011, Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer. i G Christensen & E Bertelsen (red), Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv. Frydenlund Academic, Frederiksberg, s. 189-225.

APA

Øland, T. (2011). Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer. I G. Christensen, & E. Bertelsen (red.), Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv (s. 189-225). Frydenlund Academic.

Vancouver

Øland T. Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer. I Christensen G, Bertelsen E, red., Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv. Frederiksberg: Frydenlund Academic. 2011. s. 189-225

Author

Øland, Trine. / Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer. Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv. red. / Gerd Christensen ; Eva Bertelsen. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2011. s. 189-225

Bibtex

@inbook{57d9c9e731174087bbdfaa74c31164b9,
title = "Arbejdslogikkens credo i skolens progressive p{\ae}dagogikformer",
abstract = "Gennem et formanalytisk og kapitalteoretisk sociologisk greb, udfolder artiklen p{\aa} hvilken m{\aa}de progressiv p{\ae}dagogik i dag – med et bestemt fokus p{\aa} {\textquoteright}arbejdsaktivitet{\textquoteright} – adskiller sig fra, og samtidig indoptager elementer fra, tidligere former for progressiv p{\ae}dagogik og de arbejdslogikker, der var knyttet hertil. P{\aa} den m{\aa}de vises det, hvordan de kulturelle former og den kulturelle kritik med fokus p{\aa} {\o}gede muligheder for individuel udfoldelse, der var toneangivende omkring 1970, i dag er blevet en naturlig del af en {\o}konomisk udviklingslogik, der regner med individets {\textquoteright}frie{\textquoteright} udfoldelse. Artiklen viser desuden hvordan elever man{\o}vrerer i dette felt af arbejdslogik mens skolen v{\ae}rdis{\ae}tter elevernes forskellige tilgange til {\textquoteright}arbejde{\textquoteright}. Her er det bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt, at de tilgange til arbejde, der involverer faktisk saglig vidensproduktion, ikke tilkendes h{\o}j v{\ae}rdi, mens tilgange der involverer symbolsk produktion, f.eks. tro og vilje i fht. arbejdets v{\ae}rdi, udvikling og planl{\ae}gning, opskrives betydeligt. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvordan det kan v{\ae}re, at f{\ae}nomener som {\textquoteright}planl{\ae}gning{\textquoteright} og {\textquoteright}udvikling{\textquoteright} i den grad forekommer at v{\ae}re naturn{\o}dvendige menneskelige tr{\ae}k, der skal fremmes gennem skolens progressive p{\ae}dagogikformer? Hvordan kan det v{\ae}re at det trods alt giver mening at involvere sig i {\textquoteright}udvikling{\textquoteright} og {\textquoteright}planl{\ae}gning{\textquoteright} – hvis det giver mening?",
author = "Trine {\O}land",
year = "2011",
month = dec,
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7887-972-1",
pages = "189--225",
editor = "Christensen, {Gerd } and Eva Bertelsen",
booktitle = "P{\ae}dagogiske perspektiver p{\aa} arbejdsliv",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Arbejdslogikkens credo i skolens progressive pædagogikformer

AU - Øland, Trine

PY - 2011/12

Y1 - 2011/12

N2 - Gennem et formanalytisk og kapitalteoretisk sociologisk greb, udfolder artiklen på hvilken måde progressiv pædagogik i dag – med et bestemt fokus på ’arbejdsaktivitet’ – adskiller sig fra, og samtidig indoptager elementer fra, tidligere former for progressiv pædagogik og de arbejdslogikker, der var knyttet hertil. På den måde vises det, hvordan de kulturelle former og den kulturelle kritik med fokus på øgede muligheder for individuel udfoldelse, der var toneangivende omkring 1970, i dag er blevet en naturlig del af en økonomisk udviklingslogik, der regner med individets ’frie’ udfoldelse. Artiklen viser desuden hvordan elever manøvrerer i dette felt af arbejdslogik mens skolen værdisætter elevernes forskellige tilgange til ’arbejde’. Her er det bemærkelsesværdigt, at de tilgange til arbejde, der involverer faktisk saglig vidensproduktion, ikke tilkendes høj værdi, mens tilgange der involverer symbolsk produktion, f.eks. tro og vilje i fht. arbejdets værdi, udvikling og planlægning, opskrives betydeligt. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvordan det kan være, at fænomener som ’planlægning’ og ’udvikling’ i den grad forekommer at være naturnødvendige menneskelige træk, der skal fremmes gennem skolens progressive pædagogikformer? Hvordan kan det være at det trods alt giver mening at involvere sig i ’udvikling’ og ’planlægning’ – hvis det giver mening?

AB - Gennem et formanalytisk og kapitalteoretisk sociologisk greb, udfolder artiklen på hvilken måde progressiv pædagogik i dag – med et bestemt fokus på ’arbejdsaktivitet’ – adskiller sig fra, og samtidig indoptager elementer fra, tidligere former for progressiv pædagogik og de arbejdslogikker, der var knyttet hertil. På den måde vises det, hvordan de kulturelle former og den kulturelle kritik med fokus på øgede muligheder for individuel udfoldelse, der var toneangivende omkring 1970, i dag er blevet en naturlig del af en økonomisk udviklingslogik, der regner med individets ’frie’ udfoldelse. Artiklen viser desuden hvordan elever manøvrerer i dette felt af arbejdslogik mens skolen værdisætter elevernes forskellige tilgange til ’arbejde’. Her er det bemærkelsesværdigt, at de tilgange til arbejde, der involverer faktisk saglig vidensproduktion, ikke tilkendes høj værdi, mens tilgange der involverer symbolsk produktion, f.eks. tro og vilje i fht. arbejdets værdi, udvikling og planlægning, opskrives betydeligt. Artiklen afsluttes med en diskussion af hvordan det kan være, at fænomener som ’planlægning’ og ’udvikling’ i den grad forekommer at være naturnødvendige menneskelige træk, der skal fremmes gennem skolens progressive pædagogikformer? Hvordan kan det være at det trods alt giver mening at involvere sig i ’udvikling’ og ’planlægning’ – hvis det giver mening?

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7887-972-1

SP - 189

EP - 225

BT - Pædagogiske perspektiver på arbejdsliv

A2 - Christensen, Gerd

A2 - Bertelsen, Eva

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

ID: 35968416