Core Cognition and Embodied Agency in Gaming: Towards a framework for analysing structure and function of computer games

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Afhandlingen analyserer struktur og funktion i computerspil, hvor det antages at spilstrukturer har den funktion at levere udfordrende interaktion for et kropsbundet individ.

Første kapitel introducerer begrebet "core cognition", som referer til et sæt fælles menneskelige kognitive kompetencer i forbindelse med perception og kognition. Andet kapitel giver en mere dybdegående analyse af intentionel, mål-orienteret handling og kropsbundet bevidsthed som agerende individ. Tredje kapitel gennemgår leg og relaterede fænomener med den foreløbige konklusion at lege, spil og legende adfærd kan indebære mål-orienterede handlinger på forskellig vis og leg og spil skal forstås i tæt sammenhæng med begreber som udforskning og beherskelse.

Anden del beskriver computerspil som materielt og computationelt baserede systemer med flere niveauer, hvor den mest prominente er spilverdenen, eller den virtuelle verden. Spil defineres i overensstemmelse med tidligere definitioner som simulation af spilverdener der rekrutteres til at udgøre en kontrol-relateret udfordring i forhold til en kunstigt skabt konflikt. På basis af "core cognition", analysen af intentionel handling samt leg argumenteres der for at computerspils-interaktion involverer totaliteten af spilsystemet, inklusive den materielle kontrolenhed, computation, verdens-simulation og repræsentation så vel som de strukturer af kunstig konflikt og kontroludfordringer som udgøres af disse niveauer tilsammen. Der gives en relativt grundig analyse af avatar-kontrol i forhold til kropsbundet handling med begrebet "body-image-in-action", og der argumenteres også for at spilsimulation og repræsentation er gearet til "core cognition" samt at "core cognition" kan udgøre en fælles semantik for fysiske processer og kropsbundet handling i en tidslig og rumlig sammenhæng. Denne fælles semantik kan forbinde akademiske områder der ellers har tenderet mod udsagn om mediespecificitet eller narrative strukturer i stedet for fælles mentale strukturer. Næste kapitel giver korte eksempler på spilanalyse som en demonstration af begrebsapparatets anvendelighed.

De sidste to kapitler i afhandlingen analyserer de to centrale begreber "simulation" og "regler" ved hjælp af begrebsapparatet fra de foregående kapitler. Kapitlet om simulation argumenterer for, at simulation kan forstås både som modellering af materielle systemer samt som modellering af aktivitet i en materiel kontekst. Denn distinktion er nødvendig for at kunne analysere hvad spil kan siges at udgøre en simulation af. Der argumenteres også for at simulationer i den første forstand ikke nødvendigvis indebærer interaktivitet og at repræsentation er et nødvendigt aspekt af al simulation. Kapitlet om regler giver en redegørelse for og diskussion af regler som de kan forstås uden for computerspilssammenhænge. De resulterende distinktioner anvendes til at analysere skak og fodbold for at vise de iboende og substantielle forskelle mellem to slags spil, dvs. formaliserede brætspil overfor spil som involverer præcis udførelse af kropsbundne færdigheder i at manipulere den materielle virkelighed. Der argumenteres yderligere for at centrale positioner i computerspilslitteraturen opererer med internt inkonsistente regelbegreber, dvs. streng matematisk formalisme overfor abstrakte funktioner som kontroludfordringer. Endelig argumenteres for at det foreslåede studie af computerspil som en delmængde af spil (dvs. ludologi) er nødt til at anerkende forskelle i spilstrukturer som de forefindes på tværs af materielle, sproglige og computationelle kontekster for menneskelig aktivitet.

Endelig giver en kort konklusion en oversigt over bidraget til feltet inklusive nøglebegreber.

OriginalsprogEngelsk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagMuseum Tusculanum
Vol/bind1
Antal sider243
StatusUdgivet - 2008

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - Computerspilsteori, Computerspilsanalyse, Kognition, Kognitiv teori, Handlingsteori, Spil, Leg

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 10733058