Evalueringens spændingsfelter

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

Standard

Evalueringens spændingsfelter. / Borgnakke, Karen (Redaktør).

Århus : Klim, 2008. 207 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Borgnakke, K (red.) 2008, Evalueringens spændingsfelter. Klim, Århus.

APA

Borgnakke, K. (red.) (2008). Evalueringens spændingsfelter. Klim.

Vancouver

Borgnakke K, (ed.). Evalueringens spændingsfelter. Århus: Klim, 2008. 207 s.

Author

Borgnakke, Karen (Redaktør). / Evalueringens spændingsfelter. Århus : Klim, 2008. 207 s.

Bibtex

@book{4b7f5470ceb211dea1f3000ea68e967b,
title = "Evalueringens sp{\ae}ndingsfelter",
abstract = " Uddannelsessystemet skal udvikle en evalueringskultur, der involverer de professionelle akt{\o}rer og formater, mellem PISA-unders{\o}gelser og selvevalueringer. Konventionen udfordres, og nye evalueringsstrategier udvikles. Bogen analyserer evalueringsstrategierne og deres referencer til p{\ae}dagogik, psykologi og sociologi. Analyserne favner hele spektret fra klassiske eksamenstraditioner til nye orienteringer mod proces-/produktevaluering, kvalitetsudvikling og innovation. Blikket sk{\ae}rpes for den moderne evalueringskultur og dens sp{\ae}ndingsfelter mellem vurdering, bed{\o}mmelse, kontrol og selvrefleksion. N{\aa}r man kvalitetsudvikler, er {\o}get standardisering, f{\ae}lles evalueringskoncepter og kommerciel iv{\ae}rks{\ae}ttelse af evaluerings-v{\ae}rkt{\o}jer attraktivt, men ogs{\aa} risikabelt. Faren er, at {\o}get evaluering s{\ae}ttes lig med {\o}get testning. Men flere test og mere evaluering er ikke i sig selv en pointe. Pointerne ligger i evalue-ringens p{\ae}dagogiske brugsv{\ae}rdier. Med sp{\ae}ndingsfeltet og dets dilemmaer som gennemg{\aa}ende tema skaber bogen b{\aa}de overblik over de institutionelle betingelser og kritisk konstruktiv indsigt i evalueringens p{\ae}dagogiske brugsv{\ae}rdier.  Bogens overblik og caseorienterede fremstillinger er brugbare for alle studerende og l{\ae}rere, der arbejder professionelt med evalueringer.        ",
editor = "Karen Borgnakke",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "9788779556676",
publisher = "Klim",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Evalueringens spændingsfelter

A2 - Borgnakke, Karen

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 -  Uddannelsessystemet skal udvikle en evalueringskultur, der involverer de professionelle aktører og formater, mellem PISA-undersøgelser og selvevalueringer. Konventionen udfordres, og nye evalueringsstrategier udvikles. Bogen analyserer evalueringsstrategierne og deres referencer til pædagogik, psykologi og sociologi. Analyserne favner hele spektret fra klassiske eksamenstraditioner til nye orienteringer mod proces-/produktevaluering, kvalitetsudvikling og innovation. Blikket skærpes for den moderne evalueringskultur og dens spændingsfelter mellem vurdering, bedømmelse, kontrol og selvrefleksion. Når man kvalitetsudvikler, er øget standardisering, fælles evalueringskoncepter og kommerciel iværksættelse af evaluerings-værktøjer attraktivt, men også risikabelt. Faren er, at øget evaluering sættes lig med øget testning. Men flere test og mere evaluering er ikke i sig selv en pointe. Pointerne ligger i evalue-ringens pædagogiske brugsværdier. Med spændingsfeltet og dets dilemmaer som gennemgående tema skaber bogen både overblik over de institutionelle betingelser og kritisk konstruktiv indsigt i evalueringens pædagogiske brugsværdier.  Bogens overblik og caseorienterede fremstillinger er brugbare for alle studerende og lærere, der arbejder professionelt med evalueringer.        

AB -  Uddannelsessystemet skal udvikle en evalueringskultur, der involverer de professionelle aktører og formater, mellem PISA-undersøgelser og selvevalueringer. Konventionen udfordres, og nye evalueringsstrategier udvikles. Bogen analyserer evalueringsstrategierne og deres referencer til pædagogik, psykologi og sociologi. Analyserne favner hele spektret fra klassiske eksamenstraditioner til nye orienteringer mod proces-/produktevaluering, kvalitetsudvikling og innovation. Blikket skærpes for den moderne evalueringskultur og dens spændingsfelter mellem vurdering, bedømmelse, kontrol og selvrefleksion. Når man kvalitetsudvikler, er øget standardisering, fælles evalueringskoncepter og kommerciel iværksættelse af evaluerings-værktøjer attraktivt, men også risikabelt. Faren er, at øget evaluering sættes lig med øget testning. Men flere test og mere evaluering er ikke i sig selv en pointe. Pointerne ligger i evalue-ringens pædagogiske brugsværdier. Med spændingsfeltet og dets dilemmaer som gennemgående tema skaber bogen både overblik over de institutionelle betingelser og kritisk konstruktiv indsigt i evalueringens pædagogiske brugsværdier.  Bogens overblik og caseorienterede fremstillinger er brugbare for alle studerende og lærere, der arbejder professionelt med evalueringer.        

M3 - Antologi

SN - 9788779556676

BT - Evalueringens spændingsfelter

PB - Klim

CY - Århus

ER -

ID: 15737432