Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Standard
Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. / Grodal, Torben Kragh.
Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. red. / Anne Bartsch; Jens Eder; Kathrin Fahlenbrach. Köln : Herbert von Halem Verlag, 2007. s. 85-102.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen
AU - Grodal, Torben Kragh
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.
AB - Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-3-938258-30-9
SP - 85
EP - 102
BT - Audiovisuelle Emotionen
A2 - Bartsch, Anne
A2 - Eder, Jens
A2 - Fahlenbrach, Kathrin
PB - Herbert von Halem Verlag
CY - Köln
ER -
ID: 2612793