Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Standard

Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. / Grodal, Torben Kragh.

Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. red. / Anne Bartsch; Jens Eder; Kathrin Fahlenbrach. Köln : Herbert von Halem Verlag, 2007. s. 85-102.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

Grodal, TK 2007, Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. i A Bartsch, J Eder & K Fahlenbrach (red), Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. Herbert von Halem Verlag, Köln, s. 85-102.

APA

Grodal, T. K. (2007). Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. I A. Bartsch, J. Eder, & K. Fahlenbrach (red.), Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote (s. 85-102). Herbert von Halem Verlag.

Vancouver

Grodal TK. Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. I Bartsch A, Eder J, Fahlenbrach K, red., Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. Köln: Herbert von Halem Verlag. 2007. s. 85-102

Author

Grodal, Torben Kragh. / Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen. Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. red. / Anne Bartsch ; Jens Eder ; Kathrin Fahlenbrach. Köln : Herbert von Halem Verlag, 2007. s. 85-102

Bibtex

@inbook{438e62d0d4bb11dcbee902004c4f4f50,
title = "Filmische Emotionen, Valenz und evolution{\"a}re Adaptationen",
abstract = "Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenh{\ae}ngen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders {\o}nskv{\ae}rdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, s{\aa}ledes at ulykker d{\o}d mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udv{\ae}kst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en r{\ae}kke adaptationer muligg{\o}re besk{\ae}ftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets f{\o}lelse af f{\ae}llesskab.",
author = "Grodal, {Torben Kragh}",
year = "2007",
language = "Tysk",
isbn = "978-3-938258-30-9",
pages = "85--102",
editor = "Anne Bartsch and Jens Eder and Kathrin Fahlenbrach",
booktitle = "Audiovisuelle Emotionen",
publisher = "Herbert von Halem Verlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen

AU - Grodal, Torben Kragh

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.

AB - Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-3-938258-30-9

SP - 85

EP - 102

BT - Audiovisuelle Emotionen

A2 - Bartsch, Anne

A2 - Eder, Jens

A2 - Fahlenbrach, Kathrin

PB - Herbert von Halem Verlag

CY - Köln

ER -

ID: 2612793