Informativ affektivitet: Om cigaretpakkers billedadvarsler

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Informativ affektivitet : Om cigaretpakkers billedadvarsler. / Dam Christensen, Hans.

I: Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, Bind 2, Nr. 1, 2012, s. 4-22.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Dam Christensen, H 2012, 'Informativ affektivitet: Om cigaretpakkers billedadvarsler', Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, bind 2, nr. 1, s. 4-22. <http://www.idunn.no/ts/ekfrase/2012/01/informativ_affektivitet_om_cigaretpakkers_billedadvarsler>

APA

Dam Christensen, H. (2012). Informativ affektivitet: Om cigaretpakkers billedadvarsler. Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, 2(1), 4-22. http://www.idunn.no/ts/ekfrase/2012/01/informativ_affektivitet_om_cigaretpakkers_billedadvarsler

Vancouver

Dam Christensen H. Informativ affektivitet: Om cigaretpakkers billedadvarsler. Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2012;2(1):4-22.

Author

Dam Christensen, Hans. / Informativ affektivitet : Om cigaretpakkers billedadvarsler. I: Ekfrase Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur. 2012 ; Bind 2, Nr. 1. s. 4-22.

Bibtex

@article{a7b5396e48944bcea8cb77480ae91348,
title = "Informativ affektivitet: Om cigaretpakkers billedadvarsler",
abstract = "Advarsler mod tobaksrygning kan i dag komme til syne mange steder. De kan blandt andet dukke op som TV-spots, i biografreklamer og p{\aa} billboards, og de kan dukke op p{\aa} cigaretpakker. I denne artikel s{\ae}ttes sidstn{\ae}vnte i fokus. Gennem de senere {\aa}r er s{\aa}danne advarsler blevet mere og mere udbredte som billige sundhedsinvesteringer med stor forebyggende effekt, og de bev{\ae}ger sig desuden fra at have v{\ae}ret skriftlige til nu at blive pr{\ae}get af billeder. P{\aa} den ene side bliver cigaretpakken til en visuel slagmark mellem sundhedsfremmende myndigheder og tobaksproducenter, og p{\aa} den anden side kan advarslerne i en teoretisk optik anvendes til at sp{\o}rge til forholdet mellem skrift og billede s{\aa}vel som information og affekt. Mange unders{\o}gelser peger nemlig p{\aa}, at jo mere ”skr{\ae}kaffekt”, billederne udtrykker, des mere effekt har de, og ofte oplever modtagerne tillige at f{\aa} mere information om rygningens mulige konsekvenser. F{\o}rst indkredses begreberne ”affekt” og ”information”, og herefter diskuteres rygning i en nyere sundhedshistorisk sammenh{\ae}ng, hvor ”skr{\ae}k” har vist sig som et effektivt adf{\ae}rdsfremmende middel. Derefter f{\o}lger en l{\ae}ngere pr{\ae}sentation af cigaretpakkernes billeder, der ender med at s{\ae}tte fokus p{\aa} relationen mellem billede og skrift med efterf{\o}lgende teoretiske betragtninger. Med afs{\ae}t i mere indg{\aa}ende analyser belyser disse i en henholdsvis semiotisk, pragmatisk og retorisk optik billed/skrift-relationen samt, til dels, forholdet mellem advarslernes affektivitet og informativitet.",
keywords = "Advarsler, Cgaretpakker, Information, Affektivitet, Tekst, Billeder",
author = "{Dam Christensen}, Hans",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "4--22",
journal = "Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur",
issn = "1891-5752",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Informativ affektivitet

T2 - Om cigaretpakkers billedadvarsler

AU - Dam Christensen, Hans

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Advarsler mod tobaksrygning kan i dag komme til syne mange steder. De kan blandt andet dukke op som TV-spots, i biografreklamer og på billboards, og de kan dukke op på cigaretpakker. I denne artikel sættes sidstnævnte i fokus. Gennem de senere år er sådanne advarsler blevet mere og mere udbredte som billige sundhedsinvesteringer med stor forebyggende effekt, og de bevæger sig desuden fra at have været skriftlige til nu at blive præget af billeder. På den ene side bliver cigaretpakken til en visuel slagmark mellem sundhedsfremmende myndigheder og tobaksproducenter, og på den anden side kan advarslerne i en teoretisk optik anvendes til at spørge til forholdet mellem skrift og billede såvel som information og affekt. Mange undersøgelser peger nemlig på, at jo mere ”skrækaffekt”, billederne udtrykker, des mere effekt har de, og ofte oplever modtagerne tillige at få mere information om rygningens mulige konsekvenser. Først indkredses begreberne ”affekt” og ”information”, og herefter diskuteres rygning i en nyere sundhedshistorisk sammenhæng, hvor ”skræk” har vist sig som et effektivt adfærdsfremmende middel. Derefter følger en længere præsentation af cigaretpakkernes billeder, der ender med at sætte fokus på relationen mellem billede og skrift med efterfølgende teoretiske betragtninger. Med afsæt i mere indgående analyser belyser disse i en henholdsvis semiotisk, pragmatisk og retorisk optik billed/skrift-relationen samt, til dels, forholdet mellem advarslernes affektivitet og informativitet.

AB - Advarsler mod tobaksrygning kan i dag komme til syne mange steder. De kan blandt andet dukke op som TV-spots, i biografreklamer og på billboards, og de kan dukke op på cigaretpakker. I denne artikel sættes sidstnævnte i fokus. Gennem de senere år er sådanne advarsler blevet mere og mere udbredte som billige sundhedsinvesteringer med stor forebyggende effekt, og de bevæger sig desuden fra at have været skriftlige til nu at blive præget af billeder. På den ene side bliver cigaretpakken til en visuel slagmark mellem sundhedsfremmende myndigheder og tobaksproducenter, og på den anden side kan advarslerne i en teoretisk optik anvendes til at spørge til forholdet mellem skrift og billede såvel som information og affekt. Mange undersøgelser peger nemlig på, at jo mere ”skrækaffekt”, billederne udtrykker, des mere effekt har de, og ofte oplever modtagerne tillige at få mere information om rygningens mulige konsekvenser. Først indkredses begreberne ”affekt” og ”information”, og herefter diskuteres rygning i en nyere sundhedshistorisk sammenhæng, hvor ”skræk” har vist sig som et effektivt adfærdsfremmende middel. Derefter følger en længere præsentation af cigaretpakkernes billeder, der ender med at sætte fokus på relationen mellem billede og skrift med efterfølgende teoretiske betragtninger. Med afsæt i mere indgående analyser belyser disse i en henholdsvis semiotisk, pragmatisk og retorisk optik billed/skrift-relationen samt, til dels, forholdet mellem advarslernes affektivitet og informativitet.

KW - Advarsler

KW - Cgaretpakker

KW - Information

KW - Affektivitet

KW - Tekst

KW - Billeder

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 4

EP - 22

JO - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur

JF - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur

SN - 1891-5752

IS - 1

ER -

ID: 47073244