Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Standard

Potentialitet og optimering : problemforståelser og optimering i skolen. / Hamre, Bjørn.

København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012. 259 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

Harvard

Hamre, B 2012, Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, København.

APA

Hamre, B. (2012). Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.

Vancouver

Hamre B. Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012. 259 s.

Author

Hamre, Bjørn. / Potentialitet og optimering : problemforståelser og optimering i skolen. København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012. 259 s.

Bibtex

@phdthesis{c26a636054c04dcba560153dd71e792a,
title = "Potentialitet og optimering: problemforst{\aa}elser og optimering i skolen",
abstract = "Afhandlingens genstandsfelt er problemforst{\aa}elser og forskelss{\ae}tningeraf elever i almen- og specialp{\ae}dagogikken. Afhandlingensproblemstilling er hvordan problemforst{\aa}elserne kan legitimereinklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforst{\aa}elserneog forskelss{\ae}tningerne er pr{\ae}get af periodetypiske rationaler.Unders{\o}gelsen af disse sp{\o}rgsm{\aa}l foretages gennem en analyseaf skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennemforskellige former for problematiseringer i skolen, s{\aa}som l{\ae}ring,socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistoriesammenlignes nutidens problemforst{\aa}elser (2000-2010) medtilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt atanalysere nutidens problemforst{\aa}elser ved at sammenligne meden anden periodes problemforst{\aa}elser, der var pr{\ae}get af andrelogikker og kompleksiteter.Afhandlingen kan b{\aa}de ses som et bidrag til eksisterende governmentalitystudier inden for uddannelse og som et bidrag til forskningi specialp{\ae}dagogik. Optimering ses som en type rationalitetsformog magtud{\o}velse, der defi nerer problemforst{\aa}elser i nutiden ogs{\ae}tter et skel mellem den adf{\ae}rd, der inkluderes, og den derekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er MichelFoucaults begreb problematisering s{\o}gt operationaliseret tilunders{\o}gelse af problemforst{\aa}elser og diff erentieringer af eleveri almen- og specialp{\ae}dagogikken.",
author = "Bj{\o}rn Hamre",
year = "2012",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7684-945-0",
publisher = "Institut for Uddannelse og P{\ae}dagogik (DPU), Aarhus Universitet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Potentialitet og optimering

T2 - problemforståelser og optimering i skolen

AU - Hamre, Bjørn

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Afhandlingens genstandsfelt er problemforståelser og forskelssætningeraf elever i almen- og specialpædagogikken. Afhandlingensproblemstilling er hvordan problemforståelserne kan legitimereinklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforståelserneog forskelssætningerne er præget af periodetypiske rationaler.Undersøgelsen af disse spørgsmål foretages gennem en analyseaf skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennemforskellige former for problematiseringer i skolen, såsom læring,socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistoriesammenlignes nutidens problemforståelser (2000-2010) medtilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt atanalysere nutidens problemforståelser ved at sammenligne meden anden periodes problemforståelser, der var præget af andrelogikker og kompleksiteter.Afhandlingen kan både ses som et bidrag til eksisterende governmentalitystudier inden for uddannelse og som et bidrag til forskningi specialpædagogik. Optimering ses som en type rationalitetsformog magtudøvelse, der defi nerer problemforståelser i nutiden ogsætter et skel mellem den adfærd, der inkluderes, og den derekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er MichelFoucaults begreb problematisering søgt operationaliseret tilundersøgelse af problemforståelser og diff erentieringer af eleveri almen- og specialpædagogikken.

AB - Afhandlingens genstandsfelt er problemforståelser og forskelssætningeraf elever i almen- og specialpædagogikken. Afhandlingensproblemstilling er hvordan problemforståelserne kan legitimereinklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforståelserneog forskelssætningerne er præget af periodetypiske rationaler.Undersøgelsen af disse spørgsmål foretages gennem en analyseaf skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennemforskellige former for problematiseringer i skolen, såsom læring,socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistoriesammenlignes nutidens problemforståelser (2000-2010) medtilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt atanalysere nutidens problemforståelser ved at sammenligne meden anden periodes problemforståelser, der var præget af andrelogikker og kompleksiteter.Afhandlingen kan både ses som et bidrag til eksisterende governmentalitystudier inden for uddannelse og som et bidrag til forskningi specialpædagogik. Optimering ses som en type rationalitetsformog magtudøvelse, der defi nerer problemforståelser i nutiden ogsætter et skel mellem den adfærd, der inkluderes, og den derekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er MichelFoucaults begreb problematisering søgt operationaliseret tilundersøgelse af problemforståelser og diff erentieringer af eleveri almen- og specialpædagogikken.

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-7684-945-0

BT - Potentialitet og optimering

PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

CY - København

ER -

ID: 180607704