Potentialitet og optimering: problemforståelser og optimering i skolen
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
Potentialitet og optimering : problemforståelser og optimering i skolen. / Hamre, Bjørn.
København : Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2012. 259 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Potentialitet og optimering
T2 - problemforståelser og optimering i skolen
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Afhandlingens genstandsfelt er problemforståelser og forskelssætningeraf elever i almen- og specialpædagogikken. Afhandlingensproblemstilling er hvordan problemforståelserne kan legitimereinklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforståelserneog forskelssætningerne er præget af periodetypiske rationaler.Undersøgelsen af disse spørgsmål foretages gennem en analyseaf skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennemforskellige former for problematiseringer i skolen, såsom læring,socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistoriesammenlignes nutidens problemforståelser (2000-2010) medtilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt atanalysere nutidens problemforståelser ved at sammenligne meden anden periodes problemforståelser, der var præget af andrelogikker og kompleksiteter.Afhandlingen kan både ses som et bidrag til eksisterende governmentalitystudier inden for uddannelse og som et bidrag til forskningi specialpædagogik. Optimering ses som en type rationalitetsformog magtudøvelse, der defi nerer problemforståelser i nutiden ogsætter et skel mellem den adfærd, der inkluderes, og den derekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er MichelFoucaults begreb problematisering søgt operationaliseret tilundersøgelse af problemforståelser og diff erentieringer af eleveri almen- og specialpædagogikken.
AB - Afhandlingens genstandsfelt er problemforståelser og forskelssætningeraf elever i almen- og specialpædagogikken. Afhandlingensproblemstilling er hvordan problemforståelserne kan legitimereinklusion og eksklusion i skolen, samt hvordan problemforståelserneog forskelssætningerne er præget af periodetypiske rationaler.Undersøgelsen af disse spørgsmål foretages gennem en analyseaf skolepsykologiske journaler og artikler fra skoletidsskrifter.Analysernes fund viser, at elever skabes som problemer gennemforskellige former for problematiseringer i skolen, såsom læring,socialitet og refleksion. Ved at bruge metoden nutidshistoriesammenlignes nutidens problemforståelser (2000-2010) medtilsvarende i perioden 1930-1945. Metoden har til hensigt atanalysere nutidens problemforståelser ved at sammenligne meden anden periodes problemforståelser, der var præget af andrelogikker og kompleksiteter.Afhandlingen kan både ses som et bidrag til eksisterende governmentalitystudier inden for uddannelse og som et bidrag til forskningi specialpædagogik. Optimering ses som en type rationalitetsformog magtudøvelse, der defi nerer problemforståelser i nutiden ogsætter et skel mellem den adfærd, der inkluderes, og den derekskluderes. Som en teoretisk kundskabsambition er MichelFoucaults begreb problematisering søgt operationaliseret tilundersøgelse af problemforståelser og diff erentieringer af eleveri almen- og specialpædagogikken.
M3 - Ph.d.-afhandling
SN - 978-87-7684-945-0
BT - Potentialitet og optimering
PB - Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet
CY - København
ER -
ID: 180607704