Problematiseringen af barnet i specialpædagogikken
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Problematiseringen af barnet i specialpædagogikken. / Hamre, Bjørn.
I: Specialpaedagogik, Bind 29, Nr. 5, 2009, s. 61-73.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Problematiseringen af barnet i specialpædagogikken
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Denne artikel handler om de implicitte vurderingskriterie, der finder sted, når et barn henvises til specialundervisning. Udgangspunktet er 25 skolepsykologiske journaler, der blev anvendt i 2006 ved henvisning af børn til Observationskolonien Terrasserne. Indfaldsvinklen til artiklen er en kritisk tilgang til, hvordan normalitetsopfattelser manifesterer sig i skolepsykologiske journaler, der legitimerer specialpædagogisk praksis.
AB - Denne artikel handler om de implicitte vurderingskriterie, der finder sted, når et barn henvises til specialundervisning. Udgangspunktet er 25 skolepsykologiske journaler, der blev anvendt i 2006 ved henvisning af børn til Observationskolonien Terrasserne. Indfaldsvinklen til artiklen er en kritisk tilgang til, hvordan normalitetsopfattelser manifesterer sig i skolepsykologiske journaler, der legitimerer specialpædagogisk praksis.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 29
SP - 61
EP - 73
JO - Specialpaedagogik
JF - Specialpaedagogik
SN - 0107-0649
IS - 5
ER -
ID: 180607733