Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien. / Hamre, Bjørn.

I: Specialpaedagogik, Bind 35, Nr. 1, 2015, s. 2-15.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Hamre, B 2015, 'Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien', Specialpaedagogik, bind 35, nr. 1, s. 2-15.

APA

Hamre, B. (2015). Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien. Specialpaedagogik, 35(1), 2-15.

Vancouver

Hamre B. Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien. Specialpaedagogik. 2015;35(1):2-15.

Author

Hamre, Bjørn. / Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien. I: Specialpaedagogik. 2015 ; Bind 35, Nr. 1. s. 2-15.

Bibtex

@article{7c24608403e140998e1f24808690def9,
title = "Problemforst{\aa}elser af b{\o}rn i det tv{\ae}rprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien",
abstract = "Denne artikel tager sit afs{\ae}t i de problemforst{\aa}elser af elever, der produceres og formidles i det tv{\ae}rfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilf{\ae}lde hvor et barn er blevet henvist til en b{\o}rnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, n{\aa}r de to professioner producerer problemforst{\aa}elser, der f{\aa}r betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forst{\aa}elser af barnet. Det empiriske afs{\ae}t er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i B{\o}rn- og Ungeforvaltningen i K{\o}behavns Kommune. Problematikken iagttages s{\aa}ledes fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenh{\ae}ng kan kalde normalomr{\aa}det, og for specialomr{\aa}det kaldet B{\o}rnecenter K{\o}benhavn. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt p{\aa} det to omr{\aa}der.",
author = "Bj{\o}rn Hamre",
year = "2015",
language = "Dansk",
volume = "35",
pages = "2--15",
journal = "Specialpaedagogik",
issn = "0107-0649",
publisher = "Danmarks Specialpaedagogiske Forening",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Problemforståelser af børn i det tværprofessionelle samarbjede mellem psykologien og psykiatrien

AU - Hamre, Bjørn

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.

AB - Denne artikel tager sit afsæt i de problemforståelser af elever, der produceres og formidles i det tværfaglige samarbejde mellem psykologer og psykiatere, dvs. i de tilfælde hvor et barn er blevet henvist til en børnepsykiatrisk udredning. Hvilke problemstillinger kan iagttages, når de to professioner producerer problemforståelser, der får betydning for, hvorvidt en elev placeres i almenskolen eller i specialskolen? Psykologien og psykiatrien iagttages som to vidensregimer, der indeholder forskellige videnskabelige forståelser af barnet. Det empiriske afsæt er uddrag fra otte interviewes med psykologer, der arbejder i Børn- og Ungeforvaltningen i Købehavns Kommune. Problematikken iagttages således fra psykologernes perspektiv. To af de interviewede er desuden ledere for henholdsvis det, vi i denne sammenhæng kan kalde normalområdet, og for specialområdet kaldet Børnecenter København. De interviewede psykologer fordeler sig ligeligt på det to områder.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 35

SP - 2

EP - 15

JO - Specialpaedagogik

JF - Specialpaedagogik

SN - 0107-0649

IS - 1

ER -

ID: 180607974