Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Standard

Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt. / Pedersen, Annette; Dalsgaard, Christian.

Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), 2024. 32 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Harvard

Pedersen, A & Dalsgaard, C 2024, Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). <https://viden.ncff.dk/ncff/verdensborger-globalt-udsyn-og-kulturel-indsigt>

APA

Pedersen, A., & Dalsgaard, C. (2024). Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). https://viden.ncff.dk/ncff/verdensborger-globalt-udsyn-og-kulturel-indsigt

Vancouver

Pedersen A, Dalsgaard C. Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), 2024. 32 s.

Author

Pedersen, Annette ; Dalsgaard, Christian. / Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF), 2024. 32 s.

Bibtex

@book{0e3c5b4ccd1d4bb2bf9caa3b6c5fdeab,
title = "Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt",
abstract = "Denne publikation er resultatet af projektet Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen, hvor l{\ae}rere og elever fra i alt otte gymnasieskoler har eksperimenteret med og unders{\o}gt anvendelsen af digitale teknologier i sprogfagene i perioden 2021-2023. Samtlige projekter er st{\o}ttet af NCFF.Fire af skolerne har arbejdet inden for temaet Verdensborger, mens de {\o}vrige fire har arbejdet inden for temaet Digitale v{\ae}rkt{\o}jer.Denne publikation samler op p{\aa} erfaringerne fra den halvdel af skolerne, som har haft fokus p{\aa} temaet Verdensborger i en digital kontekst. Erfaringer fra elever og l{\ae}rere, og der gives i publikationen samlede anbefalinger om at tilrettel{\ae}gge virtuelle udvekslingsforl{\o}b i undervisningen, inkl. opgaveforslag. Den samler ogs{\aa} en stribe af praktiske r{\aa}d til skoler og rektorer om at planl{\ae}gge denne type udvekslinger og afv{\ae}rge de praktiske udfordringer, der er, n{\aa}r der skal samarbejdes p{\aa} tv{\ae}rs af skoler, lande og tidszoner. Tanken er at inspirere og hj{\ae}lpe andre undervisere til at komme i gang med virtuel udveksling.Det centrale m{\aa}l med projekterne har v{\ae}ret at unders{\o}ge, hvorvidt og hvordan digitale teknologier kan bidrage til elevernes interesse og motivation for fremmedsprog, og dette perspektiv er omdrejningspunktet for denne publikation. Dermed er muligheder og potentialer sat i forgrunden i projekterne og dermed ogs{\aa} i denne publikations anbefalinger.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, virtuel udveksling, Verdensborger, undervisning",
author = "Annette Pedersen and Christian Dalsgaard",
year = "2024",
month = feb,
day = "27",
language = "Dansk",
publisher = "Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF)",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt

AU - Pedersen, Annette

AU - Dalsgaard, Christian

PY - 2024/2/27

Y1 - 2024/2/27

N2 - Denne publikation er resultatet af projektet Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen, hvor lærere og elever fra i alt otte gymnasieskoler har eksperimenteret med og undersøgt anvendelsen af digitale teknologier i sprogfagene i perioden 2021-2023. Samtlige projekter er støttet af NCFF.Fire af skolerne har arbejdet inden for temaet Verdensborger, mens de øvrige fire har arbejdet inden for temaet Digitale værktøjer.Denne publikation samler op på erfaringerne fra den halvdel af skolerne, som har haft fokus på temaet Verdensborger i en digital kontekst. Erfaringer fra elever og lærere, og der gives i publikationen samlede anbefalinger om at tilrettelægge virtuelle udvekslingsforløb i undervisningen, inkl. opgaveforslag. Den samler også en stribe af praktiske råd til skoler og rektorer om at planlægge denne type udvekslinger og afværge de praktiske udfordringer, der er, når der skal samarbejdes på tværs af skoler, lande og tidszoner. Tanken er at inspirere og hjælpe andre undervisere til at komme i gang med virtuel udveksling.Det centrale mål med projekterne har været at undersøge, hvorvidt og hvordan digitale teknologier kan bidrage til elevernes interesse og motivation for fremmedsprog, og dette perspektiv er omdrejningspunktet for denne publikation. Dermed er muligheder og potentialer sat i forgrunden i projekterne og dermed også i denne publikations anbefalinger.

AB - Denne publikation er resultatet af projektet Digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen, hvor lærere og elever fra i alt otte gymnasieskoler har eksperimenteret med og undersøgt anvendelsen af digitale teknologier i sprogfagene i perioden 2021-2023. Samtlige projekter er støttet af NCFF.Fire af skolerne har arbejdet inden for temaet Verdensborger, mens de øvrige fire har arbejdet inden for temaet Digitale værktøjer.Denne publikation samler op på erfaringerne fra den halvdel af skolerne, som har haft fokus på temaet Verdensborger i en digital kontekst. Erfaringer fra elever og lærere, og der gives i publikationen samlede anbefalinger om at tilrettelægge virtuelle udvekslingsforløb i undervisningen, inkl. opgaveforslag. Den samler også en stribe af praktiske råd til skoler og rektorer om at planlægge denne type udvekslinger og afværge de praktiske udfordringer, der er, når der skal samarbejdes på tværs af skoler, lande og tidszoner. Tanken er at inspirere og hjælpe andre undervisere til at komme i gang med virtuel udveksling.Det centrale mål med projekterne har været at undersøge, hvorvidt og hvordan digitale teknologier kan bidrage til elevernes interesse og motivation for fremmedsprog, og dette perspektiv er omdrejningspunktet for denne publikation. Dermed er muligheder og potentialer sat i forgrunden i projekterne og dermed også i denne publikations anbefalinger.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - virtuel udveksling

KW - Verdensborger

KW - undervisning

M3 - Rapport

BT - Verdensborger: Globalt udsyn og kulturel indsigt

PB - Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF)

ER -

ID: 387285070