2. juni 2023

Den Frie forskningsfund lægger to projekter på Filosofi

Lektor Thor Grünbaum og lektor Søren Overgaard fra Afdeling for Filosofi

31. maj offentliggjorde Den Frie Forskningsfond (DFF) rækken af nye projekter, som modtager støtte ved de danske forskningsinstitutioner. Blandt de støttede projekter er to med rod på Filosofi på Institut for Kommunikation.

Det ene projekt, 'Theory Crisis in Cognitive Neuroscience', er givet til lektor Thor Grünbaum. Projektet tager sit udgangspunkt i, at mange forskningsresultater ikke lader sig reproducere. Bl.a. inden for psykologien. Med en bevilling på 2,8 mio. kr. skal projektet undersøge, hvilken type teori, der kan være med til at højne graden af replicerbarhed inden for eksperimentalpsykologien.

Se projektbeskrivelsen på DFF's hjemmeside.

Det andet projekt skal udføres under ledelse af lektor Søren Overgaard ved Center for Subjektivitetsforskning. Projektets titel er 'Mapping Perceptual Presence'. Udgangspunktet er, at vi mennesker oplever en direkte kontakt med vores omgivelser, når vi perciperer. Dette kaldes ofte perceptuelt nærvær. Projektet har derfor som mål at afklare forskellige aspekter af perceptuelt nærvær samt bestemme deres strukturer og relationerne mellem dem.  Projektet er støttet med 6,2 mio. kr.

Se projektbeskrivelsen på DFF's hjemmeside.