Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori. / Høyrup, Helene.

1 udg. Danmarks Biblioteksskole, 2008. 373 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Høyrup, H 2008, Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori. bind 1, 1 udg, Danmarks Biblioteksskole.

APA

Høyrup, H. (2008). Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori. (1 udg.).

Vancouver

Høyrup H. Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori. 1 udg. Danmarks Biblioteksskole, 2008. 373 s.

Author

Høyrup, Helene. / Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori. 1 udg. Danmarks Biblioteksskole, 2008. 373 s.

Bibtex

@phdthesis{2f70753a236d4cafb83255b2f98f2589,
title = "B{\o}rnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i b{\o}rnekulturel vidensteori",
abstract = "Afhandlingen analyserer mediet b{\o}rnelitteratur i sk{\ae}ringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen.  Form{\aa}let er at beskrive interferenser mellem den litter{\ae}re kanons historiske dynamik, den b{\o}rnelitter{\ae}re tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker.  Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive b{\o}rnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.",
keywords = "B{\o}rnelitteratur, B{\o}rnebiblioteker, B{\o}rnekultur, vidensteori, Children's literature, theory of knowledge, children's culture, children's libraries",
author = "Helene H{\o}yrup",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7415-307-8",
volume = "1",
edition = "1",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori

AU - Høyrup, Helene

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 - Afhandlingen analyserer mediet børnelitteratur i skæringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen.  Formålet er at beskrive interferenser mellem den litterære kanons historiske dynamik, den børnelitterære tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker.  Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive børnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.

AB - Afhandlingen analyserer mediet børnelitteratur i skæringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen.  Formålet er at beskrive interferenser mellem den litterære kanons historiske dynamik, den børnelitterære tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker.  Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive børnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.

KW - Børnelitteratur

KW - Børnebiblioteker

KW - Børnekultur

KW - vidensteori

KW - Children's literature, theory of knowledge, children's culture, children's libraries

M3 - Ph.d.-afhandling

SN - 978-87-7415-307-8

VL - 1

BT - Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori

CY - Danmarks Biblioteksskole

ER -

ID: 47045438