Børnelitteratur, tekst og kanon. Studier i børnekulturel vidensteori
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Standard
Børnelitteratur, tekst og kanon. Studier i børnekulturel vidensteori. / Høyrup, Helene.
1 udg. Danmarks Biblioteksskole, 2008. 373 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Ph.d.-afhandling › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Børnelitteratur, tekst og kanon. Studier i børnekulturel vidensteori
AU - Høyrup, Helene
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Afhandlingen analyserer mediet børnelitteratur i skæringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen. Formålet er at beskrive interferenser mellem den litterære kanons historiske dynamik, den børnelitterære tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker. Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive børnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.
AB - Afhandlingen analyserer mediet børnelitteratur i skæringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen. Formålet er at beskrive interferenser mellem den litterære kanons historiske dynamik, den børnelitterære tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker. Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive børnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.
KW - Børnelitteratur
KW - Børnebiblioteker
KW - Børnekultur
KW - vidensteori
KW - Children's literature, theory of knowledge, children's culture, children's libraries
M3 - Ph.d.-afhandling
SN - 978-87-7415-307-8
VL - 1
BT - Børnelitteratur, tekst og kanon. Studier i børnekulturel vidensteori
CY - Danmarks Biblioteksskole
ER -
ID: 47045438