Den infra-ordinære natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Den infra-ordinære natur : Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. / Rösing, Lilian Munk.

Solen er ligeglad: er litteraturen?. red. / marianne barlyng. Forlaget Spring, 2022. s. 139-158.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Rösing, LM 2022, Den infra-ordinære natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. i M barlyng (red.), Solen er ligeglad: er litteraturen?. Forlaget Spring, s. 139-158.

APA

Rösing, L. M. (2022). Den infra-ordinære natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. I M. barlyng (red.), Solen er ligeglad: er litteraturen? (s. 139-158). Forlaget Spring.

Vancouver

Rösing LM. Den infra-ordinære natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. I barlyng M, red., Solen er ligeglad: er litteraturen?. Forlaget Spring. 2022. s. 139-158

Author

Rösing, Lilian Munk. / Den infra-ordinære natur : Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. Solen er ligeglad: er litteraturen?. red. / marianne barlyng. Forlaget Spring, 2022. s. 139-158

Bibtex

@inbook{8dc5832c0c1f4a0c8fe2a6461621dd7f,
title = "Den infra-ordin{\ae}re natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Tr{\ae}museet",
abstract = "Med udgangspunkt i kapitlet om Francis Ponge (kapitel 7) forf{\o}lge artiklen den opm{\ae}rksomhed p{\aa} skriftens og bogens materie, som Tr{\ae}museet b{\aa}de praktiserer sprogligt og tematiserer i tekst og fotografier. Analysen af bogens skriftmaterialistiske greb og motiver bliver relateret til Jacques Derridas begreb om ”remark” ({"}r{\'e}marque{"}) og Timothy Mortons begreb om ”medial writing” som en skrift, hvis {\o}kokritiske opm{\ae}rksomhed p{\aa} materialiteten netop indeb{\ae}rer en opm{\ae}rksomhed p{\aa} ogs{\aa} skriftens materialitet. Endelig viser artiklen, hvordan Frostholms v{\ae}rk destabiliserer gr{\ae}nsen mellem botanik og poesi, og hvordan dens grundf{\o}lelse er den melankoli, som Morton udn{\ae}vner til {\o}ko-etikkens affektive stemning. Hvor Morton lader melankolien pege i retning af en objekt-orienteret ontologi, argumenterer artiklen for, at melankolien ogs{\aa} kr{\ae}ver - og i Tr{\ae}museet finder - sit subjekt, idet det betragtes det som en af bogens store kvaliteter, at den er objekt-orienteret uden at negligere subjektet.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, C. Y. Frostholm, Timothy Morton, Jacques Derrida, materialitet, tr{\ae}er, Francis Ponge, melankoli, {\o}kokritik",
author = "R{\"o}sing, {Lilian Munk}",
year = "2022",
language = "Dansk",
isbn = " 9788794165099",
pages = "139--158",
editor = "marianne barlyng",
booktitle = "Solen er ligeglad",
publisher = "Forlaget Spring",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Den infra-ordinære natur

T2 - Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet

AU - Rösing, Lilian Munk

PY - 2022

Y1 - 2022

N2 - Med udgangspunkt i kapitlet om Francis Ponge (kapitel 7) forfølge artiklen den opmærksomhed på skriftens og bogens materie, som Træmuseet både praktiserer sprogligt og tematiserer i tekst og fotografier. Analysen af bogens skriftmaterialistiske greb og motiver bliver relateret til Jacques Derridas begreb om ”remark” ("rémarque") og Timothy Mortons begreb om ”medial writing” som en skrift, hvis økokritiske opmærksomhed på materialiteten netop indebærer en opmærksomhed på også skriftens materialitet. Endelig viser artiklen, hvordan Frostholms værk destabiliserer grænsen mellem botanik og poesi, og hvordan dens grundfølelse er den melankoli, som Morton udnævner til øko-etikkens affektive stemning. Hvor Morton lader melankolien pege i retning af en objekt-orienteret ontologi, argumenterer artiklen for, at melankolien også kræver - og i Træmuseet finder - sit subjekt, idet det betragtes det som en af bogens store kvaliteter, at den er objekt-orienteret uden at negligere subjektet.

AB - Med udgangspunkt i kapitlet om Francis Ponge (kapitel 7) forfølge artiklen den opmærksomhed på skriftens og bogens materie, som Træmuseet både praktiserer sprogligt og tematiserer i tekst og fotografier. Analysen af bogens skriftmaterialistiske greb og motiver bliver relateret til Jacques Derridas begreb om ”remark” ("rémarque") og Timothy Mortons begreb om ”medial writing” som en skrift, hvis økokritiske opmærksomhed på materialiteten netop indebærer en opmærksomhed på også skriftens materialitet. Endelig viser artiklen, hvordan Frostholms værk destabiliserer grænsen mellem botanik og poesi, og hvordan dens grundfølelse er den melankoli, som Morton udnævner til øko-etikkens affektive stemning. Hvor Morton lader melankolien pege i retning af en objekt-orienteret ontologi, argumenterer artiklen for, at melankolien også kræver - og i Træmuseet finder - sit subjekt, idet det betragtes det som en af bogens store kvaliteter, at den er objekt-orienteret uden at negligere subjektet.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - C. Y. Frostholm

KW - Timothy Morton

KW - Jacques Derrida

KW - materialitet

KW - træer

KW - Francis Ponge

KW - melankoli

KW - økokritik

UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/1pioq0f/alma99124057494105763

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788794165099

SP - 139

EP - 158

BT - Solen er ligeglad

A2 - barlyng, marianne

PB - Forlaget Spring

ER -

ID: 318453548