Diagnosen som problematiseringsproces: set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Diagnosen som problematiseringsproces : set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst. / Hamre, Bjørn.
Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik. red. / Inge Bryderup. København : Hans Reitzels Forlag, 2011. s. 106-129.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Diagnosen som problematiseringsproces
T2 - set i en pædagogisk, skolepsykologisk og specialpædagogisk kontekst
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Diagnosticering af skoleelever betragtes i artiklen som en problematiseringsproces. Det empiriske materiale udgøres af 77 skolepsykologiske journaler over elever på Frederiksberg i 1930-40’erne. Formålet er at synliggøre de måder, hvorpå afvigelse og differentiering konstrueres i skolens, skolepsykologiens og specialpædagogikkens diskurser. Den skolepsykologiske journal ses som en teknologi, der producerer videnskabelige sandheder, som får betydning for specialpædagogisk praksis og elevens fremtid. Måderne, hvorpå eleverne italesættes som problemer, synliggøres i artiklen i en treledet problematiseringsproces, der for elevens vedkommende forløber gennem skolen, skolepsykologien og specialpædagogikken. Hovedproblemstillingen er, hvordan elever konstrueres som problemer i skolemæssige kontekster. I et teoretisk forehavende argumenterer jeg for, at problematiseringsbegrebet er egnet til at begribe, hvordan diagnosticering, afvigelse og differentiering skabes i skolemæssige, skolepsykologiske og specialpædagogiske kontekster.
AB - Diagnosticering af skoleelever betragtes i artiklen som en problematiseringsproces. Det empiriske materiale udgøres af 77 skolepsykologiske journaler over elever på Frederiksberg i 1930-40’erne. Formålet er at synliggøre de måder, hvorpå afvigelse og differentiering konstrueres i skolens, skolepsykologiens og specialpædagogikkens diskurser. Den skolepsykologiske journal ses som en teknologi, der producerer videnskabelige sandheder, som får betydning for specialpædagogisk praksis og elevens fremtid. Måderne, hvorpå eleverne italesættes som problemer, synliggøres i artiklen i en treledet problematiseringsproces, der for elevens vedkommende forløber gennem skolen, skolepsykologien og specialpædagogikken. Hovedproblemstillingen er, hvordan elever konstrueres som problemer i skolemæssige kontekster. I et teoretisk forehavende argumenterer jeg for, at problematiseringsbegrebet er egnet til at begribe, hvordan diagnosticering, afvigelse og differentiering skabes i skolemæssige, skolepsykologiske og specialpædagogiske kontekster.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-412-5546-0
SP - 106
EP - 129
BT - Diagnoser i specialpædagogik og socialpædagogik
A2 - Bryderup, Inge
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -
ID: 180607883