Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion : Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering . / Grumløse, Sine Penthin; Hedegaard-Sørensen, Lotte; Aagaard Kaas, Lise; Berg, Mathias Sune; Hamre, Bjørn Frithiof.

I: Cepra-Striben, Bind 27, 03.2021, s. 28-37.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Grumløse, SP, Hedegaard-Sørensen, L, Aagaard Kaas, L, Berg, MS & Hamre, BF 2021, 'Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering ', Cepra-Striben, bind 27, s. 28-37. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.422

APA

Grumløse, S. P., Hedegaard-Sørensen, L., Aagaard Kaas, L., Berg, M. S., & Hamre, B. F. (2021). Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering . Cepra-Striben, 27, 28-37. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.422

Vancouver

Grumløse SP, Hedegaard-Sørensen L, Aagaard Kaas L, Berg MS, Hamre BF. Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion: Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering . Cepra-Striben. 2021 mar.;27:28-37. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n27.422

Author

Grumløse, Sine Penthin ; Hedegaard-Sørensen, Lotte ; Aagaard Kaas, Lise ; Berg, Mathias Sune ; Hamre, Bjørn Frithiof. / Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion : Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering . I: Cepra-Striben. 2021 ; Bind 27. s. 28-37.

Bibtex

@article{110d1c74bf2e441da031f4d4caa20430,
title = "N{\aa}r inklusionsbestr{\ae}belser ender i eksklusion: L{\ae}rerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering ",
abstract = "Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede p{\ae}dagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det f{\o}rste empiriske nedslag (Hedegaard-S{\o}rensen & Gruml{\o}se 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus p{\aa} linje med internationale dagsordner drejer l{\ae}reres fokus mod en fag-faglig og l{\ae}ringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Gruml{\o}se, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle b{\o}rn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier. ",
author = "Gruml{\o}se, {Sine Penthin} and Lotte Hedegaard-S{\o}rensen and {Aagaard Kaas}, Lise and Berg, {Mathias Sune} and Hamre, {Bj{\o}rn Frithiof}",
year = "2021",
month = mar,
doi = "10.17896/UCN.cepra.n27.422",
language = "Dansk",
volume = "27",
pages = "28--37",
journal = "Cepra-Striben",
issn = "1903-8143",
publisher = "University College Nordjylland (UCN)",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når inklusionsbestræbelser ender i eksklusion

T2 - Lærerfaglige udfordringer i en tid med test, faglighed og evaluering

AU - Grumløse, Sine Penthin

AU - Hedegaard-Sørensen, Lotte

AU - Aagaard Kaas, Lise

AU - Berg, Mathias Sune

AU - Hamre, Bjørn Frithiof

PY - 2021/3

Y1 - 2021/3

N2 - Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.

AB - Denne artikel viser, at internationale dagsordner om test, faglighed og evaluering i skolen udfordrer mere etisk forankrede pædagogikker i praksis. Artiklen viser konsekvenserne heraf for skolens praksis. I det første empiriske nedslag (Hedegaard-Sørensen & Grumløse 2016) viser vi, hvordan et skolepolitisk fokus på linje med internationale dagsordner drejer læreres fokus mod en fag-faglig og læringsfokuseret tilgang. I det andet empiriske nedslag (Grumløse, Kaas & Berg 2020) viser vi, hvordan forskellige evalueringsredskaber, hvor intentionerne er at skabe trivsel og deltagelse for alle børn, ender med at fungere som ekskluderende teknologier.

UR - https://journals.ucn.dk/index.php/cepra/article/view/422

U2 - 10.17896/UCN.cepra.n27.422

DO - 10.17896/UCN.cepra.n27.422

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 27

SP - 28

EP - 37

JO - Cepra-Striben

JF - Cepra-Striben

SN - 1903-8143

ER -

ID: 251177930