Streaming for Talents: Massemediernes indflydelse på det professionelle image

På linje med andre fremstillinger, inklusive dokumentar og nyheder, er tv-serier med til at forme vores opfattelse af, hvad et bestemt fag går ud på, og hvem der udøver det. Det er muligt, at det er den gode historie, der trækker seerne til, men hen ad vejen former de bestemte billeder af faget og dets udøvere.

Betydningen af serier og mediebårne fremstillinger bliver særlig vigtig, når man ikke har rollemodeller indenfor faget i vennekreds og familie. Anna Pihl på TV2 (2006- 08) har formentlig inspireret mange kvinder til at søge politiuddannelsen uden at have forældre eller venner i politiet.

Vores forskningsprojekt undersøger betydningen af mediebårne rollemodeller over et treårigt forløb for politi- og sygeplejerskestuderende i Danmark og Tyskland. Begge uddannelser er udfordret på rekruttering, navnlig i Tyskland (hvor projektet er finansieret). Desuden er der kulturelle forskelle landene imellem, der spiller ind, for eksempel er andelen af mandlige sygeplejersker højere og politistuderende yngre i Tyskland end i Danmark. Vi har en hypotese om, at de mediebårne rollemodeller bliver mindre vigtige efterhånden som de studerende tilegner sig viden og færdigheder i uddannelsen, blandt afhængig af graden af praksisnær læring.

• Rigspolitiet: Politiskolen, Danmark
  • Københavns Professionshøjskolen: Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser, Danmark
  • Bildungsinstitut für Pflege und Gesundheit, Universitätsklinikum Münster, Tyskland
  • Polizeiakademie Niedersachsen, Tyskland

Kinast, Jochen. 2023. ‘Legal series and legal careers: Investigating relationships between watching the legal drama Suits and law school enrollment.’ Studies in Communication and Media 12, Nr. 2/3: 183–205, https://doi.org/10.5771/2192-4007-2023-2-3-183

Kinast, Jochen; Gehrau, Volker; Driesel-Lange, Katja. 2023. ‘Police Careers in Series and Reality: The Influence of Police Series on Career Expectations of Law Enforcement Students.’ Polizei und Wissenschaft 2023, Nr. 2: 2–16.

Talks

Kinast, J., Riis J. & Driesel-Lange, K. Streaming for Talents: The Effects of Mass Media on Occupational Images [Conference Presentation]. WIN.BO Jahrestagung 2023, Bremen, Germany.

Forskere

Interne