Pædagogik
Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.
Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.
Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Pædagogik begrebsliggøres i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritiske analyser.
Ud over forskningsaktiviteter i Sektion for Pædagogik er der aktiviteter i specifikke forskningsgrupper: Etnografiske studier i innovative læringskontekster, Velfærdsarbejdets sociologi og historie og Børn, Medier og Kultur.
- Evaluering, dokumentation og målbarhed
- Professionssociologi og professionaliseringsstudier
- Migration, integration og differentiering
- Inklusion og disability studies
- Pædagogiske bevægelser, ideer og teorier
- Velfærdsarbejde på tværs af professioner
- Etnografisk skole-, institutions- og uddannelsesforskning
- Universitetsundervisning og -uddannelse
Refugees’ stories and stories about refugees: Crafting new narratives of the Danish welfare state
Projektperiode: 2021-2023
PI: Trine Øland
Forskere
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Andersen, Peter Østergaard | Lektor | +45 353-28873 | |
Borgnakke, Karen | Professor | +45 353-29434 | |
Brøndum, Tine | Postdoc | +45 353-30364 | |
Christensen, Gerd | Lektor | +45 353-28888 | |
Frederiksen, Jan Thorhauge | Lektor | +45 353-28879 | |
Hamre, Bjørn Frithiof | Lektor | +45 353-36712 | |
Larsen, Jesper Eckhardt | Videnskabelig assistent | +45 353-34960 | |
Moldenhawer, Bolette | Lektor | +45 353-28875 | |
Poulsen, Simone Mejding | Videnskabelig assistent | +45 353-28100 | |
Øland, Trine | Lektor | +45 353-28889 |
Kontakt
Sektionsleder, lektor Trine Øland
Projektorganiseret undervisning - andet og mere end en undervisningsform?
Karen Borgnakke bidrager med ny artikel til temanummer om undervisningsformer i tidsskriftet Kvan.
Montage and the illumination of developmental thinking in welfare work
Based on Walter Benjamin’s philosophy of history, Stine Thygesen og Trine Øland explores how the montage as an analytical performance can illuminate hauntings of modern welfare work.
Raciale vragrester i velfærdsprofessionelt arbejde
Josefine Lee Stage og Trine Øland har komponeret et minitema hvor racialisering i velfærdsarbejde granskes.