Pædagogik

Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.

Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.

Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Analyserne begrebsliggør pædagogik i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritisk potentiale, der ikke nødvendigvis retter sig mod at løse pædagogiske problemer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

NavnTitelTelefonE-mail
Andersen, Peter ØstergaardLektor +45 353-28873E-mail
Borgnakke, KarenProfessor +45 353-29434E-mail
Christensen, GerdLektor +45 353-28888E-mail
Frederiksen, Jan ThorhaugeLektor +45 353-28879E-mail
Hamre, Bjørn FrithiofLektor +45 353-36712E-mail
Jensen, Stine GrønbækPostdoc +45 353-33046E-mail
Moldenhawer, BoletteLektor +45 353-28875E-mail
Øland, TrineLektor +45 353-28889E-mail

Kontakt

Lektor Trine Øland

Empirisk och teoretisk pedagogisk forskning

12-09-2019 10.00

Offentlig forelæsning ved Professor Michael Uljens (Åbo Akademi).

Læs mere

Sarah’s Moment

07-11-2019 10:00

Public lecture by Professor Stephen J. Ball, Institute of Education, University College London.

Læs mere