Pædagogik

Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.

Børn der leger

Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.

Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Pædagogik begrebsliggøres i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritiske analyser.

Ud over forskningsaktiviteter i Sektion for Pædagogik er der aktiviteter i specifikke forskningsgrupper: Etnografiske studier i innovative læringskontekster, Velfærdsarbejdets sociologi og historie og Børn, Medier og Kultur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

Navn Titel Telefon E-mail
Andersen, Peter Østergaard Lektor +4535328873 E-mail
Borgnakke, Karen Professor +4535329434 E-mail
Brøndum, Tine Postdoc +4535330364 E-mail
Christensen, Gerd Lektor +4535328888 E-mail
Frederiksen, Jan Thorhauge Lektor +4535328879 E-mail
Hamre, Bjørn Frithiof Lektor +4535336712 E-mail
Larsen, Jesper Eckhardt Videnskabelig assistent +4535334960 E-mail
Moldenhawer, Bolette Lektor +4535328875 E-mail
Poulsen, Simone Mejding Videnskabelig assistent +4535324679 E-mail
Øland, Trine Lektor +4535328889 E-mail

Kontakt

Sektionsleder, lektor Trine Øland

Projektorganiseret undervisning - andet og mere end en undervisningsform?

19-04-2021

Karen Borgnakke bidrager med ny artikel til temanummer om undervisningsformer i tidsskriftet Kvan.

Læs mere

Montage and the illumination of developmental thinking in welfare work

01-03-2021

Based on Walter Benjamin’s philosophy of history, Stine Thygesen og Trine Øland explores how the montage as an analytical performance can illuminate hauntings of modern welfare work.

Læs mere

Raciale vragrester i velfærdsprofessionelt arbejde

01-03-2021

Josefine Lee Stage og Trine Øland har komponeret et minitema hvor racialisering i velfærdsarbejde granskes.

Læs mere

Arrangementer