Pædagogik
Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.
Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.
Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Pædagogik begrebsliggøres i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritiske analyser.
Ud over forskningsaktiviteter i Sektion for Pædagogik er der aktiviteter i specifikke forskningsgrupper: Etnografiske studier i innovative læringskontekster og Velfærdsarbejdets sociologi og historie.
- Evaluering, dokumentation og målbarhed
- Professionssociologi og professionaliseringsstudier
- Migration, integration og differentiering
- Inklusion og disability studies
- Pædagogiske bevægelser, ideer og teorier
- Velfærdsarbejde på tværs af professioner
- Etnografisk skole-, institutions- og uddannelsesforskning
- Universitetsundervisning og -uddannelse
Refugees’ stories and stories about refugees: Crafting new narratives of the Danish welfare state
Projektperiode: 2021-2025
PI: Trine Øland
Forskere
Navn | Titel | Telefon |
---|