Pædagogik

Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.

Børn der leger

Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.

Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Pædagogik begrebsliggøres i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritiske analyser.

Ud over forskningsaktiviteter i Sektion for Pædagogik er der aktiviteter i specifikke forskningsgrupper: Etnografiske studier i innovative læringskontekster, Velfærdsarbejdets sociologi og historie og Børn, Medier og Kultur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

Navn Titel Telefon E-mail
Andersen, Peter Østergaard Lektor +45 353-28873 E-mail
Borgnakke, Karen Professor +45 353-29434 E-mail
Christensen, Gerd Lektor +45 353-28888 E-mail
Frederiksen, Jan Thorhauge Lektor +45 353-28879 E-mail
Hamre, Bjørn Frithiof Lektor +45 353-36712 E-mail
Moldenhawer, Bolette Lektor +45 353-28875 E-mail
Poulsen, Simone Mejding Videnskabelig assistent +45 353-28100 E-mail
Øland, Trine Lektor +45 353-28889 E-mail

Kontakt

Sektionsleder, lektor Trine Øland

Digitaliserede læringsfællesskaber – netstuderende og deres studiestrategier

14-12-2020

Ny artikel om digitaliserede læringsfællesskaber af  Karen Borgnakke og Anita Lyngsø.

Læs mere

Uddannelsesministeriets undervisningspris 2020

06-10-2020

Vibeke Røn Noer fra forskningsgruppen Innovative læringskontekster modtager uddannelsesministeriets undervisningspris 2020

Læs mere

Evalueringens spændingsfelter - udfordringer anno 2020

27-04-2020

Karen Borgnakke gør i bidrag til Kvan tidsskriftet, temanummer Test og Prøver, status over evalueringens aktuelle udfordringer.

Læs mere