Pædagogik
Sektion for Pædagogik omhandler pædagogik som disciplin og er hjemsted for teoretisk-analytisk orienterede uddannelser i pædagogik. Forskningen er kendetegnet ved teoretiske studier og empirisk forankrede analyser af pædagogik i dens praktiske, institutionelle, faglige og videnskabelige former.
Forskningens styrke er dens bidrag til samfundsmæssige og videnskabelige diskussioner om pædagogikkens rolle og status i et spændingsfelt af humaniora og samfundsvidenskab. Sektionen har et tæt samarbejde med eksterne partnere, i særdeleshed professionshøjskolerne og deres pædagog- og læreruddannelser.
Forskningen udvikler begreber om pædagogikkens betydninger og forudsætninger gennem analyser af aktuelle og historiske pædagogiske programmer og koncepter, didaktiske relationer, pædagogiske praktikker og interaktioner, og strukturelle relationer i pædagogik. Pædagogik begrebsliggøres i relation til sociale, kulturelle, økonomiske og politiske processer og bidrager således med kritiske analyser.
Ud over forskningsaktiviteter i Sektion for Pædagogik er der aktiviteter i specifikke forskningsgrupper: Etnografiske studier i innovative læringskontekster, Velfærdsarbejdets sociologi og historie og Børn, Medier og Kultur.
- Evaluering, dokumentation og målbarhed
- Professionssociologi og professionaliseringsstudier
- Migration, integration og differentiering
- Inklusion og disability studies
- Pædagogiske bevægelser, ideer og teorier
- Velfærdsarbejde på tværs af professioner
- Etnografisk skole-, institutions- og uddannelsesforskning
- Universitetsundervisning og -uddannelse
Forskere
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Andersen, Peter Østergaard | Lektor | +45 353-28873 | |
Borgnakke, Karen | Professor | +45 353-29434 | |
Christensen, Gerd | Lektor | +45 353-28888 | |
Frederiksen, Jan Thorhauge | Lektor | +45 353-28879 | |
Hamre, Bjørn Frithiof | Lektor | +45 353-36712 | |
Moldenhawer, Bolette | Lektor | +45 353-28875 | |
Poulsen, Simone Mejding | Videnskabelig assistent | +45 353-28100 | |
Øland, Trine | Lektor | +45 353-28889 |
Kontakt
Sektionsleder, lektor Trine Øland
Digitaliserede læringsfællesskaber – netstuderende og deres studiestrategier
Ny artikel om digitaliserede læringsfællesskaber af Karen Borgnakke og Anita Lyngsø.
Uddannelsesministeriets undervisningspris 2020
Vibeke Røn Noer fra forskningsgruppen Innovative læringskontekster modtager uddannelsesministeriets undervisningspris 2020
Evalueringens spændingsfelter - udfordringer anno 2020
Karen Borgnakke gør i bidrag til Kvan tidsskriftet, temanummer Test og Prøver, status over evalueringens aktuelle udfordringer.