AGAVE: Applied Gamification And Visualization Enhancements - for cultivating onsite operator training and improving quality of work life.

AGAVE vil koble digital gamification med oplæring og opkvalificering af operatører i biotekproduktion. Det skal forbedre både trivsel for procesoperatøren og konkurrencekraften for dansk biotekproduktion. Det er et samarbejde mellem Novo Nordisk, BioLean, Aalborg Universitet og Københavns Universitet.

Succesen med den digitale spilindustri er baseret på flowmodellen. Udfordringerne i digitale spil er matchet til spillerens kompetenceniveau, så sværhedsgraden og udfordringerne øges, som spillerne bliver mere kompetente, hvilket skaber udviklingen i et flow, der er med til at fastholde spillerens interesse – så denne hverken giver op eller keder sig.

Med principperne fra gamification er det muligt at opbygge træning, så udfordringerne bliver mere og mere komplekse i takt med at operatørens erfaring og kompetence stiger, og vil være en integreret del af arbejdet.

 

Målet med forskningsprojektet er at etablere og teste en platform for oplæring og opkvalificering af procesoperatører gennem hele deres arbejdsliv. Med udgangspunkt i gamification, der bygger på principperne fra den digitale spilindustri, udvikles et træningskoncept, der tager udgangspunkt i og hensyn til operatørens individuelle erfaring og kompetenceniveau.

  1. Kan gamification i industrien anvendes til oplæring af novicer?
  2. Kan gamification i industrien anvendes til at udfordre rutinerede medarbejdere og fremme livslang læring?
  3. Kan gamification i industrien anvendes til at forbedre arbejdslivskvalitet?

 

Forskere

Interne

Navn Titel Telefon E-mail
Anders Højsted Ph.d.-stipendiat +4535320163 E-mail
Lars Konzack Lektor +4535321306 E-mail

Eksterne 

Henrik Schønau Fog (lektor, AAU)

Nancy Louise Underwood (VA), AAU

Støttet af

Projektperiode: 2021 - 2024
Kontak: Lars Konzack