From Ivory Tower to Twitter (FITT): Rethinking the cultural critic in contemporary media culture

Teoretisk typologi: Den heterogene kulturkritiker

FITT foreslår det nye teoretiske begreb “den heterogene kulturkritiker”, som bygger på Bourdieus begreb om “the cultural intermediary” (1984). Bourdieus begreb refererer til aktører – kulturkritikere og kulturjournalister – som i den anden halvdel af det 20. århundrede i stigende grad blev professionaliserede og institutionaliserede, og opnåede en central rolle i formidlingen mellem kulturproduktion og kulturforbrug. Bourdieus begreb blev dermed introduceret i en mediekontekst, som adskiller sig betydeligt fra nutidens, hvorfor FITT med begrebet “Den heterogene kulturkritiker” søger at gentænke kulturkritikerens rolle i en aktuel, tværmedial kontekst.

“Den heterogene kulturkritiker” dækker over en typologi med fire konkurrerende, men potentielt også konvergerende idealtyper:

  • “Den intellektuelle kulturkritiker”, hvis autoritet er tæt forbundet med en æstetisk tradition og akademia.
  • “Den professionelle kulturjournalist”, som forbinder sig med den intellektuelle, men hvis autoritet ligeledes er forankret i professionaliseret medielogik.
  • “Den medieskabte smagsdommer”, hvis autoritet er tæt forbundet med praktisk erfaring med kulturproduktion og gentagen medvirken i medierne, og som trækker på professionelle vaner og personlig karisma, og
  • “Hverdagens amatørekspert”, som anmelder kultur og blander sig i kulturdebatten på digitale medieplatforme med subjektive meninger, erfaringsbaseret kulturel smag, og demokratisk eller lægmandsbaseret autoritet.

De to første, veletablerede typer udfordres og påvirkes potentielt af de sidste to nytilkomne, som i stigende grad dominerer den medierede kulturelle meningsdannelse.

Empiriske undersøgelser på tværs af kulturelle emner og medieplatforme

FITT kortlægger og analyserer de kulturelle diskussioner og debatter, der tilvejebringes af disse forskelligartede kulturkritiske stemmer i klummer og anmeldelser i print- og onlineaviser, i TV-udsendelser og på sociale medier og online-fora, baseret på professionel produktion og brugergenereret indhold i relation til en række kulturelle emner. Projektet belyser på denne måde variationen og rækkevidden af den aktuelle medierede kulturkritik.

Den fire-delte typologi udgør en fælles teoretisk og analytisk ramme for de syv FITT-delprojekter, som analyserer intellektuelle, kendte, kulturjournalister og amatørkritikere m.fl.'s medieoptræden på forskellige medieplatforme.