Trine Øland

Trine Øland

Lektor

Primære forskningsområder

Mine primære forskningsområder ligger indenfor pædagogisk sociologi og pædagogikkens historie. Jeg udforsker betydninger og effekter af velfærdsstatslig progressivisme og integrationisme, eksempelvis såkaldt progressive pædagogikformer i skoleregi, eller velfærdsarbejde med flygtninge og indvandrere i forskellige offentlige velfærdsinstitutioner.

Jeg er optaget af samspillet mellem pædagogikkers erklærede hensigter og upåagtede pædagogiske praktikker som et kompliceret kulturelt og socialt anliggende. I mere generel forstand, er jeg optaget af at udforme kritiske studier af de klassifikations- og racialiseringsprocesser, der knytter sig til lokale iværksættelser af pædagogiske og velfærdstatslige ideer og praktikker, men er relateret til internationale, globale og videnskabelige oplysningsbestræbelser.

Se mere på min engelske side.

Aktuel forskning

Jeg er i øjeblikket involveret i tre projekter. For det første et nyt DFF-støttet projekt, "Refugees' stories and stories about refugees: Crafting new narratives of the Danish welfare state" (RESTORE), 2021-2023. Projektet søger at formulere nye narrativer om den danske velfærdsstat på tværs af flygtninges fortællinger om velfærdsstaten og politisk-administrative fortællinger om flygtninge. Projektet udføres i samarbejde med en post.doc.

For det andet projektet ”Flygtningeankomster og velfærdsdynamikker i Danmark, 1978-2016”, 2017-2021. Projektet studerer hierarkiske relationer, investeringer og begrundelser i velfærdsprofessionelt arbejde med nyankomne flygtninge, hhv. vietnamesere i 1970’erne, bosniere i 1990’erne og syrere i 2010’erne. Projektet udføres i et samarbejde med professionshøjskolen VIA ved Marta Padovan-Özdemir.

For det tredje projektet ”Tværfaglighed, problembaseret læring og skoleledelse i folkeskolens praksis”, 2018-2021. Fokus er på hvordan den fleksible tværfaglige skole produceres af engagerede aktører gennem processer,  situationer og manifestationer i skolens hverdagsliv. Projektet er del af et bogprojekt om tværfaglighed på tværs af uddannelsessystemet i samarbejde med forskere fra IND, CBS og professionshøjskolen KP.

Se iøvrigt min engelske side

Jeg er desuden sektionsleder for Sektion for Pædagogik (siden 2013), var ph.d.-koordinator for ph.d.-studerende i Sektion for Pædagogik (2013-2019), er leder af forskningsgruppen Velfærdsarbejdets sociologi og historie (siden 2014), var medlem af forskningsgruppen Børn, Medier og Kultur (2014-2019), er formand for faggruppen for Konsortiet for Pædagogik og Velfærdsprofessionelt arbejde  (siden 2015), redaktør af Dansk pædagogisk Tidsskrift (2003-2020), og medlem af styregruppen for forskningscentret Advanced Migration Studies (AMIS) (siden 2019).

Jeg er p.t. vejleder for en ph.d.-studerende.

Undervisnings- og vejledningsområder

I forårssemestret 2021 skal jeg varetage specialeseminaret på kandidatuddannelsen i pædagogik samt BA3: pædagogisk sociologi og uddannelsessociologi på bacheloruddannelsen i pædagogik.

Tidligere har jeg på BA-niveau hovedsagelig undervist i historiske, sociologiske og metodisk orienterede moduler samt varetaget BA-projektseminaret og vejledning i bachelorprojekter. 

På KA-niveau har jeg undervist i moduler som 'Pædagogik som videnskab/forskningsfelt', ’Socialisering, opdragelse og uddannelse’ og ’Professioner og institutioner’ (som ikke eksisterer mere) og varetaget vejledning i forbindelse med projektorienterede forløb med og uden empirisk undersøgelse samt været ansvarlig for gennemførsel af specialeseminar i flere perioder.

Jeg vejleder helst i problemområder, der tangerer mine forskningsområder, men er ikke afvisende overfor andre vigtige og vedkommende projekter.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Welfare work with immigrants and refugees in a social democratic welfare state

    Øland, Trine, 15 feb. 2019, London & New York: Routledge. 199 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Statecrafting on the Fringes: Studies of Welfare Work Addressing the Other

    Øland, Trine (red.), Ydesen, C. (red.), Padovan-Özdemir, M. (red.) & Moldenhawer, Bolette (red.), 25 sep. 2019, Copenhagen: Museum Tusculanum. 230 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Flygtningeankomster og racialiserede velfærdsdynamikker i Danmark, 1978-2016

    Padovan-Özdemir, M. & Øland, Trine, dec. 2018, I: Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat. 30, 156, s. 20-33 14 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    The cultural policy of canons and the role of intellectuals

    Rosengaard, S. & Øland, Trine, 18 jun. 2018, I: Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift. 2018, 1, s. 48-72 25 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    ‘‘Human potential’ and progressive pedagogy: a long cultural history of the ambiguity of ‘race’ and ‘intelligence’’

    Øland, Trine, 2017, Sociology of Education II. Ball, S. J. (red.). London: Routledge, (Routledge's Major Themes in Education series).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  6. Udgivet

    Reformpædagogik - progressiv pædagogik

    Øland, Trine, 20 jan. 2017, Didaktikhåndbogen: Teorier og temaer. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 107-127 20 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

ID: 8942