Børnelitteratur, tekst og kanon.  Studier i børnekulturel vidensteori

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Dokumenter

  • Helene Høyrup
Afhandlingen analyserer mediet børnelitteratur i skæringspunktet mellem forestillingerne om barndommen og om litteraturen.  Formålet er at beskrive interferenser mellem den litterære kanons historiske dynamik, den børnelitterære tekst (herunder poetik) og de former for viden, der produceres om mediet i forskellige teoretiske og filosofiske paradigmer samt kulturelle praktikker.  Et yderligere fokuspunkt er de metoder og synsvinkler, der i dag tages i brug for at skrive børnelitteraturen ind i det teoretiske mainstream og i forhold til det senmoderne mediebillede.
Bidragets oversatte titelChildren's Literature, Text and Canon.  Studies in the Theory of Knowledge of Children's Culture
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedDanmarks Biblioteksskole
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider373
ISBN (Trykt)978-87-7415-307-8
StatusUdgivet - 2008

    Forskningsområder

  • Børnelitteratur, Børnebiblioteker, Børnekultur, vidensteori

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 47045438