Der er ingen stemmer i kulturpolitik: En Bourdieuinspireret analyse af det offentligt støttede kulturlivs status i Danmark

Publikation: KonferencebidragPaperForskningfagfællebedømt

Dokumenter

Der er flere grunde til at Pierre Bourdieu er bruges flittigt i den kulturpolitiske forskning. For det første er Bourdieus studier af feltbegrebet, og særligt udviklingen af den kunstneriske felt, en hjørnesten i forståelsen af en moderne vestlig kulturpolitik, der bygger på offentlig kunststøtte og forbedret adgang til dannelseskulturen. For det andet har begreber som habitus, kulturel kapital og distinktion været kvalitative forklaringer på de problemer, som demokratiseringen af dannelseskulturen er stødt på. For det tredje sætter Bourdieus sene og mere normative forfatterskab fokus på, hvordan markedstanken udfordrer kulturfeltets autonomi. Det er særligt kulturfeltets vigende autonomi i en dansk kulturpolitisk kontekst og forandringer i den kulturelle kapital, der er omdrejningspunktet for dette paper. Det er en Bourdieu-inspireret analyse af det offentligt støttede dansk kulturliv, som er kendetegnet af stigende besøgstal og tiltagende ligegyldighed fra både politikkere og befolkningen. Hvordan kan dette forklares ud fra Bourdieu?

OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 aug. 2017
Antal sider15
StatusUdgivet - 23 aug. 2017
Begivenhednccpr 2017: 8th Nordic Conference on Cultural Policy Research - Helsinki, Finland
Varighed: 23 aug. 201725 aug. 2017
Konferencens nummer: 8
http://www.cupore.fi/en/information/nccpr-2017

Konference

Konferencenccpr 2017
Nummer8
LandFinland
ByHelsinki
Periode23/08/201725/08/2017
Internetadresse

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 182508338