Akademisk Dannelse / Professionsdannelse - seminarrækkens nytårstræf
Akademisk Dannelse / Professionsdannelse - seminarrækkens nytårstræf
Mini-seminarrækken indkredser aktuelle brændpunkter og projekter, artikler og afhandlinger indrammer sammen med oplæggene relevante angrebsvinkler og eksempler.
For seminarerne er det en pointe at vi hver især taler i forlængelse af egne projekter. I plenumdiskussioner fokuseres på det fælles tema Akademisk dannelse/professionsdannelse.
Programmet for Nytårstræffet er som følger:
Program
13.00 - 13.10 |
Velkomst v. Karen Borgnakke, Aktuelle brændpunkter og krav til professionsdannelse. |
|
13.10 - 13.35 |
Oplæg v. Marie Groth Wos om ph.d.-projektet i støbeskeen Exploring relations of professional identity and future work-life of students in the Arts in Sweden and Denmark. |
|
13.35 - 14.00 | Plenumdiskussion | |
14.15 - 14.45 |
Oplæg v. Emma Dybdal Andersen; Sara Wienke Christiansen; Sara Hellum om nyligt afsluttet specialeprojekt: Kritisk diskursanalyse af OnlyFans som fænomen og platform. |
|
15.00 - 16.00 |
Plenumdiskussion om oplægget efterfulgt af afrunding af diskussionen om Aktuelle brændpunkter i dannelsesdebatten. Undervejs i debatten gøres plads til korte indlæg (5 min.) med reference både til projekter, som ’grøn dannelse’, ’health literacy’, ’digital dannelse’ og til de stadig aktuelle spørgsmål om hvad der er kernen i lærere, pædagoger og sygeplejerskers professionsdannelse. |
Yderligere baggrundstekster til dagens oplæg og debat
Marie Groth Wos, specialeafhandlingen Mellem det vanlige og det fremmede – et etnografisk studie af 4.x's deltagelse i eventyrkoncerten De Fire Vinde. Download afhandlingen (pdf).
Prisopgaver om lærerprofessionalitet og dannelse, se lærerprofession.dk:
Faglige netværk
Prisvindere: Vi vil have lærerprofessionaliteten tilbage
Om seminarækken Akademisk Dannelse / Professionsdannelse
De forrige møder i seminarækken
- På mødet d. 2.12. lagde Karen Borgnakke op til debat med oplægget: Event-etnografien og jagten på dannelsesbegreberne - En beretning om den etnografiske vending af de klassiske dannelsesbegreber.
- Vedr. mødet d. 4. 11, samt baggrundsmaterialer, se øvrige opslag på hjemmesiden.