Akademisk dannelse / professionsdannelse - miniseminar

Seminaret starter indkredsningen af aktuelle brændpunkter og referencer til projekter, artikler og afhandlinger indrammer sammen med oplæggene relevante angrebsvinkler og eksempler. For seminaret er det en pointe at vi hver især taler i forlængelse af egne projekter. I plenumdiskussionen strammer vi så op omkring det fælles tema Akademisk dannelse/professionsdannelse. 

Program

13.00-13.20 Velkomst og indledning v. Karen Borgnakke: Akademisk dannelse i fag- og professionskritiske positioner

Gymnasiets almendannelse i eksemplificeret version

13.20 -13.40 Oplæg v. Julie Marie Isager: ”At knække lærerkoden” - En elevperspektivisk analyse af adressater ved mundtlig eksamen.” reference til PhD -projektets fokus på Gymnasiet, baggrundsprojekt: ”Hvis du vakler, er der ridser i lakken” – Mundtlige danske studentereksaminer fra elevperspektiv.” 
13.40-14.00 Oplæg v. Klara Jesting reference til kandidatspeciale-projektets fokus på digital dannelse Gymnasiet  -  eksempel på kritisk dannelse/curriculumudvikling
14.00-14.45
Plenumdiskussion 
  Pause the/kaffe

Universitetets almendannelse/professionsdannelse  i eksemplificeret version

15.20-15.40 Kasper Anthon Sørensen, reference til igangværende PhD  projekt om projektpædagogik. Stikord: Projektpædagogikkens dannelsespotentialer 
15.40-16.00
Camilla Kirketerp Nielsen, reference til postdoc projekt og fokus på grøn dannelse: Stikord Grøn dannelse og dyrlægestudiet -mellem fag og professionskritiske positioner. 
16.00-16.45

Plenumdiskussion.

Der er gjort plads til at plenum-diskussionen kan rumme tilmeldte korte indlæg (fx 5 min). Julie Isager har fx meldt sig med kort oplæg relateret til TEACH/Jura.

Næste møde i mini-seminaret: Uge 48, tirsdag d. 2.12 kl. 13-16.30

Henvisninger til baggrunden v. Karen Borgnakke fungerer i forhold til læringskontekster som reminder om tekster, der allerede har været inddraget i forskergruppens arbejde med den skolastiske, akademiske og professionsorienterede kontekst. 

Den akademiske læringskontekst:
Et universitet er et sted, der forsker i alt - undtagen i sig selv og sin egen virksomhed

Den professionsorienterede læringskontekst:
Vekselvirkninger og samspil Mellem teoretiske og kliniske studier i sygeplejerskeuddannelsen 

Den skolastiske læringskontekst:
Skal Klafki nytænkes? Næste generation af livsfærdigheder mellem literacy, numeracy og technacy