Projektpædagogikkens potentialer 2024
Seminar.
Projektpædagogiske principper og projektarbejdet (á la RUC og AUC) fejrer 50-års jubilæer i disse år. Der har stået politisk blæst om projektpædagogikken, men den har også bevæget sig fra pionereksperimenter til mainstream-udgaver med referencer til både universiteter, gymnasie- og folkeskolen. Dagsaktuelt er det en pointe, at selv om alle niveauer i uddannelsessystemet har gjort projektpædagogiske erfaringer, skal der pustes nyt liv i projektarbejdet for at se perspektiverne.
I den anledning inviterer Sektion for Pædagogik, Institut for Kommunikation, KU og INNOVA til et endags-seminar. På seminaret vil vi diskutere såvel de nye perspektiver og muligheder som de udfordringer, der er i projektpædagogikken i lyset af uddannelsespolitiske tiltag med fokus på erhvervs- og professionsorienteret praksisrelevans. Vi starter desuden diskussionen om vitale spørgsmål om projektpædagogik og fagkritik, der skærper velkendte spørgsmål om akademisk dannelse og rejser nye spørgsmål om økologisk og teknisk dannelse.
Program
9:00 - 9:30 | Ankomst og kaffe |
9:30 - 9:45 | Velkommen |
9:45 - 10:15 | Henning Salling Olesen (RUC): Ikke hjem – men videre! RUC som social innovation. |
10:15 - 10:45 | Karen Borgnakke (Pædagogik, KU): Fagkritikkens nødvendighed og parløb mellem højskole- og projekttraditioner. |
10:55 - 11:25 | Gerd Christensen (Pædagogik, KU): Tværfaglighed – hvordan, hvorfor og med hvilke udfordringer? |
11:25 - 12:00 | Panel og diskussion med salen |
12:00 - 13:00 | Frokost |
13:00 - 13:30 | Eva Ulstrup (TEACH KU): Projekter og kurser – studerendes oplevelser af (mangel på) sammenhæng |
13:30 - 14:00 | Camilla Kirketerp Nielsen (SUND-KU): Dyrlægeuddannelse og bæredygtighed – mellem faste og løse strukturer |
14:00 - 14:30 | Kaffepause |
14:30 - 15:00 | Anita Lyngsø (VIA University College): E-didaktik – muligheder og udfordringer |
15:00 - 15:35 | Panel og diskussion med salen |
15:35 - 16:00 | Afrunding og farvel |