Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori. / Sandbjerg Hansen, Christian ; Øland, Trine.

I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Bind 61, Nr. 4, 03.12.2014, s. 77-84.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Sandbjerg Hansen, C & Øland, T 2014, 'Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori', Dansk Pædagogisk Tidsskrift, bind 61, nr. 4, s. 77-84.

APA

Sandbjerg Hansen, C., & Øland, T. (2014). Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 61(4), 77-84.

Vancouver

Sandbjerg Hansen C, Øland T. Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori. Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2014 dec. 3;61(4):77-84.

Author

Sandbjerg Hansen, Christian ; Øland, Trine. / Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori. I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift. 2014 ; Bind 61, Nr. 4. s. 77-84.

Bibtex

@article{82b2e9292712491489b4efe276fdacf9,
title = "Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af p{\ae}dagogisk teori",
abstract = "P{\ae}dagogisk teori indg{\aa}r som obligatoriske og selvf{\o}lgelige elementer i professionsuddannelser og universitetsuddannelser indenfor det p{\ae}dagogiske omr{\aa}de, ofte relateret til {\textquoteright}handlescenarier{\textquoteright} og {\textquoteright}problemstillinger{\textquoteright} i p{\ae}dagogisk praksis. Men hvad der til stadighed lades ude af synsfeltet, er hvordan det er muligt at studere og opn{\aa} erkendelse om p{\ae}dagogisk teori, dens indhold, opkomst, legitimitet og transformationer. Denne artikel identificerer erkendelsesm{\ae}ssige muligheder og begr{\ae}nsninger ved tre toneangivende tilgange til studiet af p{\ae}dagogisk teori, nemlig en filosofihistorisk tilgang, en fag-historisk tilgang og en bred foucaultiansk tilgang. Derefter skitseres et bud p{\aa} en ellers frav{\ae}rende sociologisk tilgang til studiet af p{\ae}dagogisk teori, og det vises hvordan en s{\aa}dan tilgang kan medvirke til at opn{\aa} indsigt i den sociale produktion af p{\ae}dagogisk teori, dvs. de mekanismer, betingelser og processer hvorigennem p{\ae}dagogiske teorier vinder terr{\ae}n, og bliver legitime og selvf{\o}lgelige gennem akt{\o}rers og institutioners strategier. P{\aa} den m{\aa}de argumenterer vi for, at p{\ae}dagogisk teori med fordel kan studeres som social praksis. ",
author = "{Sandbjerg Hansen}, Christian and Trine {\O}land",
year = "2014",
month = dec,
day = "3",
language = "Dansk",
volume = "61",
pages = "77--84",
journal = "Dansk P{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "4",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Analytiske potentialer ved forskellige tilgange til studiet af pædagogisk teori

AU - Sandbjerg Hansen, Christian

AU - Øland, Trine

PY - 2014/12/3

Y1 - 2014/12/3

N2 - Pædagogisk teori indgår som obligatoriske og selvfølgelige elementer i professionsuddannelser og universitetsuddannelser indenfor det pædagogiske område, ofte relateret til ’handlescenarier’ og ’problemstillinger’ i pædagogisk praksis. Men hvad der til stadighed lades ude af synsfeltet, er hvordan det er muligt at studere og opnå erkendelse om pædagogisk teori, dens indhold, opkomst, legitimitet og transformationer. Denne artikel identificerer erkendelsesmæssige muligheder og begrænsninger ved tre toneangivende tilgange til studiet af pædagogisk teori, nemlig en filosofihistorisk tilgang, en fag-historisk tilgang og en bred foucaultiansk tilgang. Derefter skitseres et bud på en ellers fraværende sociologisk tilgang til studiet af pædagogisk teori, og det vises hvordan en sådan tilgang kan medvirke til at opnå indsigt i den sociale produktion af pædagogisk teori, dvs. de mekanismer, betingelser og processer hvorigennem pædagogiske teorier vinder terræn, og bliver legitime og selvfølgelige gennem aktørers og institutioners strategier. På den måde argumenterer vi for, at pædagogisk teori med fordel kan studeres som social praksis.

AB - Pædagogisk teori indgår som obligatoriske og selvfølgelige elementer i professionsuddannelser og universitetsuddannelser indenfor det pædagogiske område, ofte relateret til ’handlescenarier’ og ’problemstillinger’ i pædagogisk praksis. Men hvad der til stadighed lades ude af synsfeltet, er hvordan det er muligt at studere og opnå erkendelse om pædagogisk teori, dens indhold, opkomst, legitimitet og transformationer. Denne artikel identificerer erkendelsesmæssige muligheder og begrænsninger ved tre toneangivende tilgange til studiet af pædagogisk teori, nemlig en filosofihistorisk tilgang, en fag-historisk tilgang og en bred foucaultiansk tilgang. Derefter skitseres et bud på en ellers fraværende sociologisk tilgang til studiet af pædagogisk teori, og det vises hvordan en sådan tilgang kan medvirke til at opnå indsigt i den sociale produktion af pædagogisk teori, dvs. de mekanismer, betingelser og processer hvorigennem pædagogiske teorier vinder terræn, og bliver legitime og selvfølgelige gennem aktørers og institutioners strategier. På den måde argumenterer vi for, at pædagogisk teori med fordel kan studeres som social praksis.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 61

SP - 77

EP - 84

JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 4

ER -

ID: 125757566