"Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

"Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde. / Øland, Trine.

I: Uddannelseshistorie (year), Bind 55, Nr. 2021, 12.2021, s. 32-56.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Øland, T 2021, '"Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde', Uddannelseshistorie (year), bind 55, nr. 2021, s. 32-56. <https://uddannelseshistorie.dk/wp-content/uploads/2022/12/2021-Mens-de-vilde-Stammer-bliver-staaende.pdf>

APA

Øland, T. (2021). "Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde. Uddannelseshistorie (year), 55(2021), 32-56. https://uddannelseshistorie.dk/wp-content/uploads/2022/12/2021-Mens-de-vilde-Stammer-bliver-staaende.pdf

Vancouver

Øland T. "Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde. Uddannelseshistorie (year). 2021 dec.;55(2021):32-56.

Author

Øland, Trine. / "Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde. I: Uddannelseshistorie (year). 2021 ; Bind 55, Nr. 2021. s. 32-56.

Bibtex

@article{24ad7bc63501460d9d17d89f235e831e,
title = "{"}Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore B{\o}rn skal forts{\ae}tte deres Udvikling{"}: Progressivismens centrale p{\ae}dagogiske begreber og racismens funktionsm{\aa}de",
abstract = "Gennem et n{\ae}rstudie af p{\ae}dagogisk ideudvikling i perioden 1928-1952, er det artiklens hensigt at gennemf{\o}re en analyse af progressivismens begreb om barn og udvikling, herunder hvilke ideer om udvikling i kultur og samfund, de knyttes til. Kildematerialet er centrale p{\ae}dagogiske tidsskrifter, og to tekstsamlinger er identificeret mhp. analyse: en specifik om rytme- og musikopdragelse, og en generel om barnets natur og udvikling i relation til samfund og kultur. Form{\aa}let med artiklen er at studere den intellektuelle arv som progressivismen efterlader p{\ae}dagogikken med. Det konkluderes, at progressivismens begreber om barn og udvikling er restriktive og racialt kodede, og at en racial struktur derfor er til stede i progressivismen. F{\o}lgelig foresl{\aa}s det, at progressivismen indeholder nogle erkendelsesm{\ae}ssige mekanismer, der er centrale for racismens funktionsm{\aa}de.",
author = "Trine {\O}land",
note = "8978787185134",
year = "2021",
month = dec,
language = "Dansk",
volume = "55",
pages = "32--56",
journal = "Uddannelseshistorie (year)",
issn = "0900-226X",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "2021",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - "Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde

AU - Øland, Trine

N1 - 8978787185134

PY - 2021/12

Y1 - 2021/12

N2 - Gennem et nærstudie af pædagogisk ideudvikling i perioden 1928-1952, er det artiklens hensigt at gennemføre en analyse af progressivismens begreb om barn og udvikling, herunder hvilke ideer om udvikling i kultur og samfund, de knyttes til. Kildematerialet er centrale pædagogiske tidsskrifter, og to tekstsamlinger er identificeret mhp. analyse: en specifik om rytme- og musikopdragelse, og en generel om barnets natur og udvikling i relation til samfund og kultur. Formålet med artiklen er at studere den intellektuelle arv som progressivismen efterlader pædagogikken med. Det konkluderes, at progressivismens begreber om barn og udvikling er restriktive og racialt kodede, og at en racial struktur derfor er til stede i progressivismen. Følgelig foreslås det, at progressivismen indeholder nogle erkendelsesmæssige mekanismer, der er centrale for racismens funktionsmåde.

AB - Gennem et nærstudie af pædagogisk ideudvikling i perioden 1928-1952, er det artiklens hensigt at gennemføre en analyse af progressivismens begreb om barn og udvikling, herunder hvilke ideer om udvikling i kultur og samfund, de knyttes til. Kildematerialet er centrale pædagogiske tidsskrifter, og to tekstsamlinger er identificeret mhp. analyse: en specifik om rytme- og musikopdragelse, og en generel om barnets natur og udvikling i relation til samfund og kultur. Formålet med artiklen er at studere den intellektuelle arv som progressivismen efterlader pædagogikken med. Det konkluderes, at progressivismens begreber om barn og udvikling er restriktive og racialt kodede, og at en racial struktur derfor er til stede i progressivismen. Følgelig foreslås det, at progressivismen indeholder nogle erkendelsesmæssige mekanismer, der er centrale for racismens funktionsmåde.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 55

SP - 32

EP - 56

JO - Uddannelseshistorie (year)

JF - Uddannelseshistorie (year)

SN - 0900-226X

IS - 2021

ER -

ID: 282003634