"Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Dokumenter

  • Fulltext

    Forlagets udgivne version, 266 KB, PDF-dokument

Gennem et nærstudie af pædagogisk ideudvikling i perioden 1928-1952, er det artiklens hensigt at gennemføre en analyse af progressivismens begreb om barn og udvikling, herunder hvilke ideer om udvikling i kultur og samfund, de knyttes til. Kildematerialet er centrale pædagogiske tidsskrifter, og to tekstsamlinger er identificeret mhp. analyse: en specifik om rytme- og musikopdragelse, og en generel om barnets natur og udvikling i relation til samfund og kultur. Formålet med artiklen er at studere den intellektuelle arv som progressivismen efterlader pædagogikken med. Det konkluderes, at progressivismens begreber om barn og udvikling er restriktive og racialt kodede, og at en racial struktur derfor er til stede i progressivismen. Følgelig foreslås det, at progressivismen indeholder nogle erkendelsesmæssige mekanismer, der er centrale for racismens funktionsmåde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelseshistorie (year)
Vol/bind55
Udgave nummer2021
Sider (fra-til)32-56
ISSN0900-226X
StatusUdgivet - dec. 2021

Bibliografisk note

8978787185134

ID: 282003634