Etnografiske studier i Innovative LæringsKontekster
Forskningsgruppen gennemfører etnografiske studier og forskningsbaseret evaluering af innovative uddannelsesprojekter i skolastiske, professionsorienterede og akademiske læringskontekster. I forlængelse af de forskellige projekter samles forskningsinteresserne aktuelt om
- Udvikling af de etnografiske metoder og analysestrategier
- Kortlægninger af skolastiske og klinisk praktiske læringskontekster
- Forholdet mellem organisations- og pædagogikudvikling
- Professionsdannelse og professionsorienteret curriculumudvikling
Med skiftende vægt fokuseres på innovationer i sundheds-, samfunds- og humaniorafaglige sammenhænge med casestudier i skole- og gymnasieuddannelser, professions- og universitetsuddannelserne. I casestudierne arbejdes der med digitale udviklingsstrategier og professionsorienteret curriculumudvikling.
Forskningsgruppen har et stærkt netværk og projektudviklingen foretages i et samarbejde mellem de involverede institutioner og de nationale og internationale forskernetværk.
Forskergruppen udvikler internt og eksternt finansierede projekter relateret til de fælles temaer og igangværende ph.d.- og postdoc-projekter.
Resultater af afsluttede forskningsprojekter og casestudier i IT-gymnasieskolerne, sygeplejerskeuddannelsen, interprofessionalitet (Projekt InterTværs), online læring (Projekt NETuddannelsen) og game-baseret professionslæring (innovationsprojekt i dyrlægeuddannelsen) er fortsat tilgængelige, se pur.mef.ku.dk.
Det internationale samarbejde styrkes fortløbende gennem arbejdet i netværket Education & Ethnography centreret om ECER, Oxford Conference og Rethinking Ethnography med konferencer i 2018 i Bolzano , Oxford og Budapest.
I relation til disse aktiviteter fastholdes aktuelle udviklingsprojekter, gæstebesøg og samarbejder med forskningsgrupper ved Gøteborg Universitet, Barcelona Universitet, Graz universitet, University of Alberta, Edmonton samt med professionshøjskolerne, især UC-VIA.
Samarbejder om bogprojekter og special issues, se
Seminar.net, special issue. Vol. 11.1. 2015: Exploring The Learning Context in Shifts between online and offline Learning
Tidsskrift for professionsstudier. Vol 23. 2016. Tema: Innovation og uddannelse
Ethnography and Education Volume 12, 2017 - Issue 2: Meta-ethnographic synthesis in education: Challenges, aims and possibilities
- Anita Lyngsø (VIAuc)
- Birger Steen Nielsen (RUC)
- Camilla Kirketerp Nielsen
- Catarina Player-Koro (Gøteborg Universitet)
- Dennis Beach (Gøteborg Universitet)
- Henning Salling Olesen (RUC)
- Lars Kayser (KU, SUND)
- Louise Klinge
- Magda Pischetola (ITU)
- Roderick Peter Walker
- Sidse Marie Arnfred Hemmingsen (KU, SUND)
- Vibeke Røn Noer (VIAuc)
Se oversigten over forskningsgruppens casestudier og forskningsprofil.
Forskere
Institut for Kommunikation
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Gerd Christensen | Lektor | +4535328888 | |
Karen Borgnakke | Professor emerita | +4535329434 |
Kontakt
Leder af forskningsgruppen:
professor Karen Borgnakke
Kalender
-
17. maj 2024, kl. 9.00-16.00
Projektpædagogikkens potentialer 2024
-
11. maj 2022, kl. 15.00-18.00
Brændpunkter i pædagogisk forskning
-
26. jan. 2022, kl. 13.00-16.00
Akademisk Dannelse / Professionsdannelse - seminarrækkens nytårstræf
-
18. nov. 2021, kl. 13.00-16.30
Meta-ethnography Potentials and challenges
-
4. nov. 2021, kl. 13.00-17.00
Akademisk dannelse / professionsdannelse - miniseminar
Aktuelt
5. december 2022: Ny artikel om udvikling af professionsdannelse og fagkritik af Karen Borgnakke, Tina Kramer og Camilla Kirketerp Nielsen.
24. oktober 2022: Ny artikel: Karen Borgnakke fremlægger en kritisk analyse af Pædagogik-fagets placering i den nye læreruddannelse.
23. oktober 2022: Karen Borgnakke deltager i Sophia-samtale – pejling af dannelse - 16: Ingen generobrede læreruddannelsens grundfag.
04. januar 2022: New article: Karen Borgnakke published Cross-Case Analysis of Changes in Teacher Role and Didactic Function in Denmark, 1980–2020 in Oxford Research Encyclopedias, Education.